İkamet izni oturma izni nasıl alınır

İkamet İzni (Oturma İzni) Nasıl Alınır?

İkamet izni (oturma izni), yabancı kişilerin vize süresinden, vize muafiyetinin tanıdığı süreden ya da 90 günden fazla kalmak isteyen yabancıların almak zorunda olduğu izin türüdür. Bu ikamet iznini almak isteyen yabancılar ilk olarak e-ikamet web sitesi üzerinden randevu almalıdır. Sonrasında randevu gün ve saatinde gerekli belgelerle birlikte İl Göç İdaresine başvurulur. Başvuru reddedilirse, yabancı kişi karara karşı itiraz edebilir veya iptal davası açabilir.

İçindekiler

İkamet İzni (Oturma İzni) Nedir?

İkamet izni, Türkiye’de vizenin veya vize muafiyetinin tanıdığı süreden ya da 90 günden fazla kalmak isteyen yabancıların almak zorunda olduğu izin belgesidir.

İkamet (oturma) izni, 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nun 19. maddesinde şu şekilde tanımlanmıştır:

“Türkiye’de, vizenin ya da vize muafiyetinin tanıdığı süreden ya da doksan günden fazla kalacak yabancıların ikamet izni almaları zorunludur. Oturma izni, altı ay içinde kullanılmaya başlanmadığında geçerliliğini kaybeder.”

Yabancılara İkamet İzni Nasıl Alınır?

Yabancılara ikamet izni, e-ikamet sistemi üzerinden başvuru yapılarak randevu alınması ve sonrasında randevu günü ve saati gerekli belgelerle İl Göç İdaresine gidilmesi ile alınır.

İkamet (oturma) izni almak isteyen yabancılar, öncelikle e-ikamet web sitesinden başvuru yapacaktır. Bu başvuru ön başvuru niteliğinde olup, başvuru sonucunda yabancıya randevu gün ve saati verilir. Yabancı kişi, belirlenen randevu gün ve saatinde gerekli belgelerle birlikte İl Göç İdaresine giderek başvuruyu tamamlar.

İkamet izni başvuruları henüz yurt dışından alınmamaktadır. Yurt dışında bulunduğu sürede ikamet (oturma) izni süresi biten yabancılar, iki ülke arasındaki vize rejimine göre Türkiye’ye giriş yaptıktan sonra elektronik ortamda ikamet iznine başvurabileceklerdir. Ayrıca yabancının yasal temsilcisi veya avukatı aracılığıyla da başvuru yapılabilir. Ancak bu durumda yabancının da başvuruda hazır bulunması istenebilir.

İkamet (oturma) izni başvurusunda bulunacak yabancıların kendi ülkelerinden belge alıp il göç idarelerine ibraz etmeleri gerektiğinde, bu belgelerin apostil şerhli ve noter onaylı Türkçe tercümesiyle ibraz edilmesi zorunludur.

e-ikamet.goc.gov.tr Başvuru ve Randevu Alma

Oturma izni almak için, öncelikle e-ikamet sistemi üzerinden ön başvuru yapılarak randevu gün ve saati alınmalıdır. E-ikamet web sitesi üzerinden yapılacak başvuruda, yabancı kişiye ait kişisel bilgiler sisteme girilerek başvuru aşamaları tamamlanır.

E-ikamet sistemindeki tüm aşamalar tamamlandıktan sonra, yabancı kişi kendisine verilen randevu gün ve saatinde İl Göç İdaresinde gerekli belgelerle birlikte hazır bulunmalıdır. Geçerli mazereti olmaksızın randevu gününde İl Göç İdaresi müdürlüğünde hazır bulunmayan yabancılar, hiç başvurmamış sayılır.

E-ikamet.goc.gov.tr ‘den başvurunun nasıl yapılacağı, hangi adımların izleneceği ve randevunun nasıl alınacağı konularının tüm ayrıntılarıyla incelendiği “e-ikamet goc.gov.tr başvuru ve randevu” yazımızı inceleyerek kapsamlı bilgi sahibi olabilirsiniz. 

İkamet İzni Sorgulama

İkamet izni sorgulama, e-ikamet web sitesine girilerek yapılır. Siteye giriş yapıldığında, “Başvurumun Sonucunu Görmek İstiyorum” butonuna tıklanır ve yabancıya ait başvuru numarası ile sorgulama yapılır.

Türkiye’de İkamet İzni Alma Genel Şartları

Türkiye’de ikamet izni alma genel şartları, Türkiye’ye girişine izin verilmeyen kişilerden olmamak ve vize verilmeyecek kişilerden olmamaktır.

Türkiye’de ikamet izni verilmeyen yabancılar şunlardır:

  • Pasaportu, pasaport yerine geçen belgesi, vizesi veya ikamet ya da çalışma izni olmayanlar ile bu belgeleri ya da izinleri hileli yollarla edinildiği veya sahte olduğu anlaşılan,
  • Vize, vize muafiyeti veya ikamet izin süresinin bitiminden itibaren en az 60 gün süreli pasaport veya pasaport yerine geçen belgesi olmayan,
  • Türkiye’ye girişleri yasaklı olan,
  • Kamu düzeni veya kamu güvenliği açısından sakıncalı görülen,
  • Kamu sağlığına tehdit olarak nitelendirilen hastalıklardan birini taşıyan,
  • Suçluların geri verilmesine esas olan suç veya suçlardan sanık ya da hükümlü olan,
  • Kalacağı süreyi kapsayan geçerli bir sağlık sigortası bulunmayan,
  • Türkiye’ye giriş, Türkiye’den geçiş veya Türkiye’de kalış amacını haklı nedenlere dayandıramayan,
  • Türkiye’de kalacağı sürede, yeterli ve düzenli maddi imkana sahip olmayan,
  • Vize ihlalinden veya önceki ikamet (oturma) izninden doğan borç ve cezaları ödemeyi kabul etmeyen, kişilerden olmamak Türkiye’de oturma (ikamet) izni alma genel şartlarıdır.

Bu sayılan kişilerden olmamak üzere ayrıca hangi tür ikamet izni alınacaksa o türe ait şartların sağlanıyor olması gerekir. Bu şartlar aşağıda açıklanmaktadır.

Yukarıda belirtilen yabancıların ikamet izni almak için yaptıkları başvurular reddedilir. Ayrıca, ikamet izni alındıktan sonra bu şartların ortaya çıkması halinde de ikamet izni iptal edilmektedir. 

İkamet İzni Çeşitleri

Türkiye’de ikamet (oturma) izni almak isteyen yabancıların kalış amaçlarına uygun başvurabileceği, 6 farklı ikamet izni bulunur.

İkamet izni çeşitleri şunlardır:

  • Kısa dönem ikamet izni (turistik, tedavi amaçlı, gayrimenkul alarak ve diğer)
  • Uzun dönem ikamet izni,
  • Öğrenci oturma izni,
  • Aile oturma izni,
  • İnsani ikamet izni,
  • İnsan ticareti mağduru oturma izni.

Kısa Dönem İkamet İzni

Kısa dönem ikamet izni, Türkiye’de vize süresi veya vize muafiyeti süresinden daha uzun bir süre boyunca kalmak isteyen ve YUKK madde 32’deki şartları sağlayan yabancıların başvurabileceği oturma izni çeşididir.

Kısa dönem oturma izni alma şartları şunlardır:

  • YUKK 31/1’de sayılan gerekçelerden birini veya birkaçını ileri sürerek talepte bulunmak ve bu talebe ilişkin bilgi ve belgeleri ibraz etmek,
  • YUKK 7’de belirtilen, Türkiye’ye girişlerine izin verilmeyen yabancılardan biri olmamak,
  • Genel sağlık ve güvenlik standartlarına uygun barınma şartlarına sahip olmak,
  • İstenilmesi halinde, vatandaşı olduğu veya yasal olarak ikamet ettiği ülkenin yetkili makamları tarafından düzenlenmiş adli sicil kaydını gösteren belgeyi sunmak,
  • Türkiye’de kalacağı adres bilgilerini vermek.

Kısa Dönem İkamet İzni Gerekli Belgeler

Kısa dönem ikamet izni için gerekli belgeler şunlardır:

  • Oturma izni başvuru formu,
  • Pasaport veya pasaport yerine geçen belgenin fotokopisi,
  • 4 adet biyometrik fotoğraf,
  • Kalınacak sürede yeterli ve düzenli maddi imkâna sahip olunduğuna dair beyan,
  • Oturma izni harcının ve kart bedelinin ödendiğini gösterir belge/makbuz,
  • Geçerli sağlık sigortası,
  • Adres kayıt sistemine kayıtlı olduğunu gösteren belge,
  • Kalınacak yeri gösterir belge (Tapu fotokopisi, kira sözleşmesinin noter onaylı örneği, otel vb. konaklama yerleri için bu yerlerde kalındığına dair belge vb.),
  • Kısa dönem oturum izni kalış nedenlerine göre belgeler (Bilimsel araştırma amacıyla geleceklere amacına uygun vize, tedavi göreceklere hastaneye giriş ve tedaviye başlandığına dair belge gibi).

Ayrıca, kısa dönem oturma (ikamet) izni alınacak çocuklar için şu belgeler gerekir:

  • Pasaport veya pasaport yerine geçen belgeden ya da ulusal kimlik kartlarından anne ve baba tespit edilemiyorsa, onaylı doğum belgesi istenir.
  • Anne veya babadan birisinin bulunmaması durumlarında onaylı muvafakatname istenir. (Ebeveynlerden birinin ölümü halinde diğer eş onaylı ölüm belgesi ibraz etmelidir.)
  • Boşanma halinde çocuğun onaylı velayet belgesi istenir.

Kısa dönem ikamet (oturma) izni nedir, nasıl alınır, kimler alabilir, başvurunun reddi veya iznin iptali halinde gidilebilecek hukuki yollar nelerdir gibi soruların cevaplandığı ve konu hakkında kapsamlı bilgilere yer verilen “kısa dönem ikamet izni nasıl alınır” başlıklı makalemizi inceleyerek ayrıntılı bilgi sahibi olabilirsiniz.

Uzun Dönem İkamet İzni

Uzun dönem ikamet izni, Türkiye’de kesintisiz en az 8 yıl ikamet (oturma) izniyle kalmış olan ya da İçişleri Bakanlığı’nın belirlemiş olduğu bazı şartları yerine getiren yabancılara verilen süresiz ikamet iznidir. Uzun dönem ikamet izni sahibi yabancı kişi, harç ücreti ödemeksizin süresiz olarak ikamet (oturma) iznine hak kazanır.

Uzun dönem ikamet izni almak için YUKK m.43’te belirlenen şartların sağlanması gerekir.

Uzun dönem ikamet izni alma şartları şunlardır:

  • Kesintisiz en az 8 sene ikamet izniyle Türkiye’de kalmış olmak,
  • Son 3 yıl içerisinde sosyal yardım almamış olmak, 
  • Yabancının kendisi veya varsa ailesinin geçimini sağlayacak yeterli ve düzenli gelir kaynağına sahip olmak, 
  • Geçerli sağlık sigortasına sahip olmak,
  • Kamu düzeni veya kamu güvenliği açısından tehdit oluşturmamak.

Uzun Dönem İkamet İzni İçin Gerekli Belgeler

Uzun dönem ikamet izni için gerekli belgeler şunlardır:

  • İkamet (oturma) izni başvuru formu,
  • Pasaport veya pasaport yerine geçen belgenin fotokopisi,
  • 4 adet biyometrik fotoğraf,
  • Önceki ikamet izin belgesinin fotokopisi (Belgenin aslı randevu gününde teslim edilmelidir.),
  • Son 3 yıl içerisinde sosyal yardım alınmadığını gösteren imzalı ve mühürlü belgenin aslı (Valilikler/Kaymakamlıklar bünyesindeki Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıflarından alınabilir.)
  • Kalınacak sürede yeterli ve düzenli maddi imkâna sahip olunduğuna dair imzalı ve mühürlü belgenin aslı,
  • Adli sicil kaydı,
  • İkamet (oturma) izni kart bedelinin ödendiğini gösterir belge/makbuz,
  • Geçerli sağlık sigortası,
  • Adres kayıt sistemine kayıtlı olduğunu gösteren belge,
  • Kalınacak yeri gösterir belge. (tapu fotokopisi, kira sözleşmesinin noter onaylı örneği, otel vb. konaklama yerleri için bu yerlerde kalındığına dair belge gibi).

Uzun dönem ikamet (oturma) izni nedir, nasıl alınır, kimler alabilir, başvurunun reddi veya iznin iptali halinde gidilebilecek hukuki yollar nelerdir gibi soruların cevaplandığı ve konu hakkında kapsamlı bilgilere yer verilen “uzun dönem ikamet izni nasıl alınır” başlıklı makalemizi inceleyerek ayrıntılı bilgi sahibi olabilirsiniz.

Öğrenci İkamet İzni

Öğrenci ikamet izni, Türkiye’de bir yükseköğretim kurumunda ön lisans, lisans, yüksek lisans ya da doktora öğrenimi görecek yabancı öğrencilere verilen ikamet iznidir.

İlk ve orta derecede öğrenim görecek yabancılara da, bakım ve masrafları gerçek veya tüzel kişi tarafından üstlenilmesi kaydı ve velilerinin veya yasal temsilcilerinin muvafakatiyle, öğrenimleri süresince öğrenci oturma (ikamet) izni verilebilir.

Öğrenci oturma (ikamet) izninde, yabancının Türkiye’de öğrenim göreceğine gösterici nitelikteki bilgi ve belgeleri ibraz etme, Türkiye’ye girişe izin verilmeyen yabancılardan olmama ve Türkiye’de kalacağı adres bilgilerini verme şartları aranır. 

Öğrenci İkamet İzni İçin Gerekli Belgeler

Öğrenci ikamet izni için gerekli belgeler şunlardır:

  • İkamet izni başvuru formu,
  • Pasaport veya pasaport yerine geçen belgenin fotokopisi,
  • 4 adet biyometrik fotoğraf,
  • Kalınacak sürede yeterli ve düzenli maddi imkâna sahip olunduğuna dair beyan,
  • İkamet (oturma) izni kart bedelinin ödendiğini gösterir belge/makbuz,
  • Geçerli sağlık sigortası,
  • Yerleşim yerini gösterir belge (yerleşim yeri belgesi, kira sözleşmesinin noter onaylı örneği, yurtta kaldığına dair e-imzalı/imzalı ve mühürlü/kaşeli belge gibi).
  • İdarenin talep etmesi halinde öğrenci belgesi (öğrenim görülen kurumdan imzalı ve mühürlü veya e-devlet sisteminden alınarak temin edilebilir).

Öğrenci ikamet (oturma) izni nedir, nasıl alınır, kimler alabilir, başvurunun reddi veya iznin iptali halinde gidilebilecek hukuki yollar nelerdir gibi soruların cevaplandığı ve konu hakkında kapsamlı bilgilere yer verilen “öğrenci ikamet ikamet izni nasıl alınır” başlıklı makalemizi inceleyerek ayrıntılı bilgi sahibi olabilirsiniz.

Aile İkamet İzni

Aile ikamet izni; Türk vatandaşlarının veya ikamet iznine sahip olan yabancıların yabancı eşine, kendisinin veya eşinin ergin olmayan yabancı çocuğuna ya da bağımlı yabancı çocuğuna verilen oturum iznidir. Bu oturum izni aynı zamanda, mültecilerin ve ikincil koruma statüsü sahiplerinin, kendisinin veya eşinin ergin olmayan yabancı çocuğuna ya da bağımlı yabancı çocuğuna da verilir.

Aile ikamet izni başvurusunda, destekleyici ve ikamet (oturma) izni başvurusu sahibi olmak üzere iki tür kişi bulunur. Destekleyici, Türkiye’ye gelecek olan yabancının masraflarını üstlenecek olan ve ikamet izni başvurusunda dayanak gösterilen kişidir.

Destekleyici kişinin sağlaması gereken şartlar şunlardır:

  • Destekleyicinin toplam geliri asgari ücretten az olmamalı ve geliri ailedeki fert başına asgari ücretin 1/3’inden az olmamalıdır.
  • Destekleyici, ailedeki kişi sayısına göre genel sağlık ve güvenlik standartlarına uygun barınma şartlarına sahip olmalı ve tüm aile fertlerini kapsayan sağlık sigortası yaptırmış olmalıdır. 
  • Eğer destekleyici kişi yabancıysa, Türkiye’de en az 1 yıldır ikamet (oturma) izniyle kalıyor olmalıdır.
  • Adres kayıt sisteminde destekleyicinin kaydı bulunmalıdır.
  • Destekleyicinin adli sicil kaydını almış olması gerekir.

Başvuru sahibi yabancının sağlaması gereken şartlar şunlardır:

  • Başvurucu, destekleyenin yabancı eşi ise bunu ispat eden belgeyi (evlilik cüzdanı veya muadili bir belge ile) ibraz etmelidir.
  • Çocuk için başvuruluyorsa, çocuk, destekleyenin veya eşinin ergin olmayan ya da bağımlı olan ergin çocuğu olmalıdır ve bu durumu ispat eden bilgi ve belgeler ibraz edilmelidir.
  • Başvurucu, destekleyici ile birlikte yaşadığını veya yaşama niyetinin olduğunu ortaya koymalıdır.
  • Başvurucu, destekleyen kişi ile evliliğini ikamet (oturma) izni alabilmek için yapmamış olmalıdır.
  • Başvuran yabancı eş, 18 yaşını doldurmuş olmalıdır.
  • İkamet şartı hariç olmak üzere, destekleyici için getirilen şartlar başvurucu tarafından da sağlanmalıdır.

Aile İkamet İzni İçin Gerekli Belgeler

Aile ikamet izni için gerekli belgeler, başvuruda bulunanın kendisinden istenen belgeler ve destekleyiciden istenen belgelerdir.

Aile ikamet izni için gerekli belgeler şunlardır:

  • Oturma izni başvuru formu,
  • Pasaport veya pasaport yerine geçen belgenin fotokopisi,
  • 4 adet biyometrik fotoğraf,
  • İkamet harcı ve kart bedelinin ödendiğini gösterir belgeler/makbuzlar,
  • Evlilik cüzdanı veya evli olduğunu kanıtlayan belgenin fotokopisi, istenir.

Başvuranın çocuk olması halinde, destekleyicinin ve destekleyicinin eşinin ergin olmayan çocuğu veya bakmakla yükümlü olduğu çocuğu varsa ek olarak aşağıdaki belgeler istenir:

  • Pasaport veya pasaport yerine geçen belgeden ya da ulusal kimlik kartlarından anne ve baba tespit edilemiyorsa, çocuğun onaylı doğum belgesi,
  • Boşanma halinde çocuğun onaylı velayet belgesi veya velayetin ortak olması durumunda diğer ebeveynin vereceği onaylı muvafakatname,
  • Ebeveynlerden birinin ölümü halinde ebeveynin onaylı ölüm belgesi.

Aile ikamet (oturma) izni için destekleyici kişiden (başvuruda hazır bulunmalıdır) istenen gerekli belgeler şunlardır:

  • Türk vatandaşı ise; Kimlik Kartı/Nüfus Cüzdanının aslı ve fotokopisi
  • Yabancı ise;
    • Pasaport veya pasaport yerine geçen belgenin fotokopisi,
    • İkamet çalışma izni belgesi, mavi kart, mülteci veya ikincil koruma statü sahibi kimlik belgelerinin fotokopisi istenir.
  • Kalınacak sürede yeterli ve düzenli maddi imkâna sahip olunduğuna dair onaylı ve imzalı belge,
  • Tüm aile bireylerini kapsayan geçerli sağlık sigortası,
  • Adli sicil kaydı,
  • Adres Kayıt Sistemine kayıtlı olduğunu gösteren belge,
  • Kalınacak yeri gösterir belge (tapu fotokopisi, kira sözleşmesinin noter onaylı örneği gibi).

Aile ikamet izni nedir, nasıl alınır, kimler alabilir, başvurunun reddi veya iznin iptali halinde gidilebilecek hukuki yollar nelerdir gibi soruların cevaplandığı ve konu hakkında kapsamlı bilgilere yer verilen “aile ikamet izni nasıl alınır” başlıklı makalemizi inceleyerek ayrıntılı bilgi sahibi olabilirsiniz.

Aile İkamet İzni İçin Gerekli Belgeler

Turistik İkamet İzni

Turistik ikamet izni, turizm amaçlı Türkiye’de kalmak isteyen yabancı kişilerin başvurduğu kısa dönem ikamet izni türlerinden biridir.

Turistik ikamet izni alma şartları şunlardır:

  • Turizm amacıyla kalacağını belirterek oturma izni talebinde bulunmak ve bununla ilgili gerekli belgeleri ibraz etmek,
  • Kabul edilmeyen yolcu kapsamında olmamak,
  • Genel sağlık ve güvenlik standartlarına uygun barınma şartlarına sahip olmak,
  • İstenilmesi halinde, vatandaşı olduğu veya yasal olarak ikamet ettiği ülkenin yetkili makamları tarafından düzenlenmiş adli sicil kaydını gösteren belgeyi sunmak,
  • Türkiye’de kalacağı adres bilgilerini vermek.

Turistik İkamet İzni İçin Gerekli Belgeler

Turistik ikamet izni için gerekli belgeler şunlardır:

  • Oturma izni başvuru formu,
  • Pasaport veya pasaport yerine geçen belgenin fotokopisi,
  • 4 adet biyometrik fotoğraf,
  • Kalınacak sürede yeterli ve düzenli maddi imkâna sahip olunduğuna dair beyan,
  • Oturum izni harcı ve kart bedelinin ödendiğini gösterir belge/makbuz,
  • Geçerli sağlık sigortası,
  • Adres kayıt sistemine kayıtlı olduğunu gösteren belge,
  • Kalınacak yeri gösterir belge (tapu fotokopisi, kira sözleşmesinin noter onaylı örneği, otel vb. konaklama yerleri için bu yerlerde kalındığına dair belge gibi),
  • İdarenin talebi halinde, seyahat planı ve konaklama yerine ilişkin bilgi ve belgeler. 

Turistik ikamet izni çocuk için alınacaksa şu belgeler istenir:

  • Pasaport veya pasaport yerine geçen belgeden ya da ulusal kimlik kartlarından anne ve baba tespit edilemiyorsa, onaylı doğum belgesi,
  • Anne veya babadan birisinin bulunmaması durumlarında onaylı muvafakatname, (Ebeveynlerden birinin ölümü halinde diğer eş onaylı ölüm belgesi ibraz etmelidir)
  • Boşanma halinde çocuğun onaylı velayet belgesi, istenir.

Turistik ikamet (oturma) izni nedir, nasıl alınır, kimler alabilir, başvurunun reddi veya iznin iptali halinde gidilebilecek hukuki yollar nelerdir gibi soruların cevaplandığı ve konu hakkında kapsamlı bilgilere yer verilen “turistik ikamet izni nasıl alınır” başlıklı makalemizi inceleyerek ayrıntılı bilgi sahibi olabilirsiniz..

Tedavi Amaçlı İkamet İzni

Tedavi amaçlı ikamet izni, Türkiye’de tedavi görmek isteyen ya da tedavi süresinin vize süresini aşması muhtemel olan yabancılar tarafından alınması gereken kısa dönem oturma izni türlerinden biridir.

Tedavi amaçlı ikamet izni alma şartları şunlardır:

  • Tedavi görme amacını ileri sürerek oturma izni talebinde bulunmak,
  • Tedavinin yapılacağı hastaneden bu işlemlere ilişkin belgeleri ibraz etmek,
  • Türkiye’ye girişlerine izin verilmeyen yabancılardan biri olmamak,
  • Genel sağlık ve güvenlik standartlarına uygun barınma şartlarını sağlamak,
  • Talep edilmesi halinde adli sicil kaydını gösterir belgeyi ibraz etmek,
  • Türkiye’de kalacağı adres bilgilerini ibraz etmek, gerekir.

Tedavi olma amacıyla Türkiye’ye gelen yabancılara refakat etmek isteyen kişiler için refakatçi oturma izni gibi bir ikamet türü düzenlenmemiştir. Ancak refakat etmek isteyen yabancıların diğer ikamet türlerine başvurmaları mümkündür.

Ayrıca refakatçi olarak gelmek isteyen yabancıların ülkesi ile Türkiye arasında sağlık işbirliği protokolü gibi bir protokol bulunabilir. Bu durumda protokolde refakatçi oturma izni düzenlemesi varsa refakatçi için oturum izninin aranmayabilir.

Tedavi Amaçlı İkamet İzni için Gerekli Belgeler

Tedavi amaçlı ikamet izni için gerekli belgeler şunlardır:

  • Oturma izni başvuru formu,
  • Pasaport veya pasaport yerine geçen belgenin fotokopisi,
  • 4 adet biyometrik fotoğraf,
  • Kalınacak sürede yeterli ve düzenli maddi imkâna sahip olunduğuna dair beyan,
  • Oturma izni harcı ve kart bedelinin ödendiğini gösterir belge/makbuz,
  • Geçerli sağlık sigortası,
  • Kalınacak yeri gösterir belge (tapu fotokopisi, kira sözleşmesinin noter onaylı örneği, otel vb. konaklama yerleri için bu yerlerde kalındığına dair belge gibi),
  • İdarenin talebi halinde, seyahat planı ve konaklama yerine ilişkin bilgi ve belgeler,
  • Hastaneye giriş kaydı ve tedaviye başlandığını gösteren hastaneden alınan belge,
  • Tedavi giderlerinin tümünün ödendiğine ilişkin makbuz ya da tedavi giderlerini kapsayan sağlık sigortasının poliçesi veya tedavi giderlerini devlet karşılıyorsa buna ilişkin belge,
  • Tedavi görülecek hastanenin başhekimi ve tedaviyi gerçekleştirecek hekim tarafından düzenlenen, tedavinin ne kadar süreceğini gösteren belge, gerekir.

Tedavi amaçlı ikamet (oturma) izni nedir, nasıl alınır, kimler alabilir, başvurunun reddi veya iznin iptali halinde gidilebilecek hukuki yollar nelerdir gibi soruların cevaplandığı ve konu hakkında kapsamlı bilgilere yer verilen “tedavi amaçlı ikamet izni nasıl alınır” başlıklı makalemizi inceleyerek ayrıntılı bilgi sahibi olabilirsiniz.

Gayrimenkul Alarak İkamet İzni

Gayrimenkul alarak ikamet izni, Türkiye’den konut niteliğinde ve büyükşehirlerde 75.000 USD ve diğer illerde 50.000 USD’nin üzerinde taşınmaz alan yabancıların başvurabileceği ikamet izni türüdür.

Eğer, aile üyeleri konut üzerinde paylı ya da elbirliğiyle mülkiyet hakkına sahipse, aile üyelerinin de gayrimenkul oturma iznine başvuru yapabilmeleri mümkündür. Ancak, eş ve çocuklar için de ikamet izni alınması isteniyorsa, tapuda bu kimselerin de ismine yer verilmesi gerekmektedir.

Gayrimenkul alarak oturma izni başvurusunda bulunmak isteyen yabancıların öncelikle kısa dönem ikamet izninde aranan şartları yerine getirmeleri gerekmektedir. Bununla birlikte yabancının satın aldığı taşınmazda da birtakım şartların mevcut olması gerekmektedir.

Gayrimenkul ile oturma izni için taşınmazda aranan şartlar şunlardır:

  • Gayrimenkul konut niteliğinde olmalı ve bu amaçla kullanılmalıdır,
  • Konutun değeri, büyükşehir sınırları içindeyse en az 75.000 USD, diğer il sınırlarında ise en az 50.000 USD olmalıdır.
  • Yabancı kişi, konutun satın alırken ödemesi gereken bedelini satıcıya banka aracılığıyla ödemiş olmalıdır. Zira banka dekontu da gerekli belgelerdendir.

Gayrimenkul Alarak İkamet İzni Almak için Gerekli Belgeler

Gayrimenkul alarak ikamet izni için gerekli belgeler şunlardır:

  • İkamet izni başvuru formu, 
  • Ekspertiz raporu, (Konutun asgari değerde olduğunu tespit eden rapor)
  • Pasaport veya pasaport yerine geçen belgenin aslı ve fotokopisi, 
  • 4 adet biyometrik fotoğraf, 
  • Konutun şahsa ait olduğunu gösterir resmi, e-imzalı/imzalı ve mühürlü/kaşeli belge (tapu senedi) fotokopisi,
  • Kalınacak sürede yeterli ve düzenli maddi imkâna sahip olunduğuna dair beyan, 
  • İkamet harcı ve kart bedelinin ödendiğini gösterir belgeler/makbuzlar, 
  • Geçerli sağlık sigortası, 
  • Numarataj (Belediye tarafından verilir)
  • Tapu devam belgesi (Tapudan alınacak)
  • En az 1 yıl geçerli güncel pasaport,
  • Adres kayıt sistemine kayıtlı olduğunu gösteren belge,(Adres kayıt sisteminde kayıtlı bulunuyor ise bu belge gerekmektedir. Ancak, sistemde giriş bulunmuyorsa bu durumda belgeyi ilk anda ibraz edilmez. ikamet izni alındıktan sonra, en geç 20 iş günü içerisinde adres kayıt sistemine kayıt olunması gerekir.)

Gayrimenkul alarak ikamet izni nedir, nasıl alınır, kimler alabilir, başvurunun reddi veya iznin iptali halinde gidilebilecek hukuki yollar nelerdir gibi soruların cevaplandığı ve konu hakkında kapsamlı bilgilere yer verilen “Türkiye’de gayrimenkul alarak ikamet izni nasıl alınır” başlıklı makalemizi inceleyerek ayrıntılı bilgi sahibi olabilirsiniz.

İnsani İkamet İzni

İnsani ikamet izni, YUKK m.46’da düzenlenen durumların varlığı halinde yabancılara insani nedenlerle verilen istisnai bir oturma iznidir.

YUKK 46’da belirtilen insani ikamet izni alma şartları şunlardır:

  • Çocuğun yüksek yararının söz konusu olması,
  • Haklarında sınır dışı etme veya Türkiye’ye giriş yasağı kararı alındığı hâlde, yabancıların Türkiye’den çıkışları yaptırılamadığında ya da Türkiye’den ayrılmaları makul veya mümkün görülmemesi,
  • YUKK m.55 uyarınca hakkında sınır dışı kararı verilemeyecek olan kişilere,
  • Sınır dışı etme, kabul edilemez başvuru ve başvurunun geri çekilmiş veya geri çekilmiş sayılma kararlarına karşı yargı yoluna başvurulması halinde,
  • Başvuru sahibinin ilk iltica ülkesi veya güvenli üçüncü ülkeye geri gönderilmesi işlemlerinin devamı süresince,
  • Acil nedenlerden dolayı veya ülke menfaatlerinin korunması ile kamu düzeni ve kamu güvenliği açısından Türkiye’ye girişine ve Türkiye’de kalmasına izin verilmesi gereken yabancıların, ikamet izni verilmesine engel teşkil eden durumları sebebiyle diğer ikamet izinlerinden birini alma imkânı bulunmadığında,
  • Olağanüstü durumlarda, insani ikamet (oturma) izni başvurusu yapılabilir.

Yukarıda belirtilen hallerde, diğer ikamet izinlerinin verilmesindeki şartlar aranmadan başvuru yapılabilir. Ayrıca, insani ikamet izni alan yabancılar, iznin veriliş tarihinden itibaren en geç 20 iş
günü içinde adres kayıt sistemine kayıt yaptırmak zorundadır.

İnsani İkamet İzni İçin Gerekli Belgeler

İnsani ikamet izni için gerekli belgeler, başvuru için hazırlanacak olan dilekçe ve dilekçe içeriğini destekleyici belgelerdir. Zira, bu oturma iznine başvuru yapabilmek için İl Göç İdaresine doğrudan dilekçeyle başvuru yapılmalıdır. Ayrıca dilekçede insani oturma iznine başvuru sebebi somut olarak açıklanmalı dilekçeye destekleyici bilgi ve belgeler eklenmelidir.

İnsani ikamet (oturma) izni nedir, nasıl alınır, kimler alabilir, başvurunun reddi veya iznin iptali halinde gidilebilecek hukuki yollar nelerdir gibi soruların cevaplandığı ve konu hakkında kapsamlı bilgilere yer verilen “insani ikamet izni nasıl alınır” başlıklı makalemizi inceleyerek ayrıntılı bilgi sahibi olabilirsiniz.

İnsan Ticareti Mağduru İkamet İzni

İnsan ticareti mağduru ikamet/oturma izni, insan ticareti mağduru olduğu veya olabileceği yönünde kuvvetli şüphe duyulan yabancılara verilen oturma iznidir. Bu oturma izni valiliklerce 30 gün süreli olarak verilmektedir. Ayrıca bu izin en fazla 6’şar aylık sürelerle uzatılabilir ve toplamda 3 yılı geçemez.

İnsan ticareti mağduru oturma izni için diğer oturma izni türlerinde aranan şartlar aranmaz.

Oturma İzni Kaç Yıllık Verilir?

Oturma izni, başvurulan oturma izni türüne göre değişiklik göstererek 30 gün ile 5 yıl arasında verilir.

Oturma izni türleri ve bu oturma izinlerinin süreleri aşağıda liste halinde verilmiştir.

  • Kısa dönem ikamet izinleri kural olarak en fazla 2’şer yıl olacak şekilde verilebilmektedir.
    • Türkiye’de çalışmayan ancak yatırım yoluyla oturma izni alacaklar ile bu kişilerin yabancı eşi, kendisinin veya eşinin ergin olmayan veya bağımlı yabancı çocuğuna ve KKTC vatandaşlarına en fazla 5 yıllık sürelerle verilmektedir. 
    • Türkiye’de yükseköğrenimini tamamlayanlardan mezuniyet tarihinden itibaren 6 ay içerisinde müracaat edenlere verilecek ikamet izinleri bir defaya mahsus olmak üzere en fazla 1 yıl süreli verilmektedir. 
    • Türkçe öğrenme kursuna katılacaklara ise oturma izni en fazla 2 defa ve her defasında 2’şer yıllık sürelerle verilmektedir.
  • Aile ikamet izni her defasında en fazla 3 yıllık için verilmektedir. Ancak aile oturma izni, hiçbir şekilde destekleyicinin ikamet izni süresini aşamaz. 
  • Öğrenci ikamet izni, yabancının öğrenim süresini kapsayacak şekilde verilir. Ayrıca, yabancı öğrencinin öğrenim süresi 1 yıldan kısa ise öğrenci oturma izni öğrenim süresini aşamaz.
    • Kamu kurum ve kuruluşları aracılığıyla Türkiye’ye gelerek öğrenim görecek yabancılara da öğrenim süresi boyunca oturma izni verilebilir.
    • Bakım ve masrafları gerçek veya tüzel kişi tarafından üstlenilen ilk ve orta derecede öğrenim görecek yabancılara, velilerin veya yasal temsilcilerinin muvafakatiyle öğrenimleri süresince 1’er yıllık sürelerle öğrenci oturma izni verilebilir veya uzatılabilir.
  • Uzun dönem ikamet izni, başvuruda bulunan yabancı kişiye süresiz olarak verilir. 
  • İnsan ticareti mağduru ikamet (oturma) izni, 30 gün süreli olarak verilir. Bu süre en fazla 6’şar aylık sürelerle uzatılabilir ancak bu süreler toplamda 3 yılı geçemez. 
  • Turizm ikamet/oturma izni, tedavi amaçlı oturma izni ve gayrimenkul alarak ikamet (oturma) izni, en fazla 2’şer yıllık  sürelerle verilir.  
  • İnsani oturma izninin kaç yıllık süre için verileceğine başvuran yabancının durumuna göre başvuruyu yapan il göç idaresi karar vermektedir. Bu süre ise İçişleri Bakanlığının belirlediği sürelerle sınırlıdır ve Göç İdaresi Genel Müdürlüğü onayı alınarak verilmektedir. Ancak genelde 1 yıldır.

Oturma İzni Ne Kadar Sürede Çıkar?

Oturma izni başvurusu, kanundaki düzenlemeye göre en geç 90 gün içerisinde sonuçlanır. Bu süre, bilgi ve belgelerin tam olarak yetkili makama teslim edildiği tarihten başlar. Uygulamada, oturma izni ortalama 10-30 gün içerisinde çıkar. İnsani oturma izninin çıkması ise ortalama 3-6 ay arasında sürmektedir. 

Oturma izni alınması, gerekli belgelerin temin edilmesinin yanında usuli işlemlerin de sağlıklı yapılması ile mümkündür. Bu işlemlerde yapılacak hatalar, başvurunun reddine sebep olabilir veya oturma izni alınma süresini uzatabilir. Bu anlamda sürecin hızlı ve etkin şekilde yönetilerek oturma izninin mümkün olan en kısa sürede alınması için alanında uzman bir yabancılar avukatına danışılması faydalı olacaktır.

Oturma İzni Harç ve Masrafları

Oturma izni masrafları 2023 yılı itibariyle ortalama 8.000 TL‘dir.

İkamet İzni Almadan Türkiye’de Kalmak Mümkün Mü?

İkamet izni (oturum izni) almadan Türkiye’de kalmak mümkün değildir. Ancak, yabancılar vize ve vize muafiyetinin sağladığı süre boyunca, oturma iznine gerek olmadan Türkiye’de kalabilirler. Ayrıca, ikamet izninden muaf olan yabancılar da yeniden bir oturma izni almadan Türkiye’de kalabilir.

İkamet (oturma) izni almadan Türkiye’de kalabilecek kişiler şunlardır:

  • Çalışma iznine sahip olan yabancılar,
  • Göçmen Belgesi olan yabancılar,
  • Geçici Koruma Belgesi sahibi olan kişiler,
  • Çıkma izni ile Türk vatandaşlığını kaybeden kişiler, 
  • Vatansız Kişi Kimlik Belgesine sahip olan yabancılar,
  • Türkiye’de görev yapan diplomasi ve konsolosluk memurları ve Dışişleri Bakanlığı tarafından bildirilen yakınları,
  • Geçerli Uluslararası Koruma Başvuru Sahibi Kimlik Belgesi, Uluslararası Koruma Statüsü Sahibi Kimlik Belgesi, Kayıt Belgesi bulunan yabancılar. 

İkamet (oturma) izni muafiyetleri sona eren ve Türkiye’de kalmaya devam etmek isteyen yabancılar, kanunda yer alan ikamet izinlerinden herhangi birinin şartlarını taşımaları şartı ile ikamet/oturma izni başvurusu yapabilir. Bu başvurular bulundukları yerdeki il göç idaresine yapılır.

İkamet İzni Uzatma

İkamet (oturum) izni uzatma başvuruları e-ikamet sistemi üzerinden yapılır. İkamet izni uzatma başvurusu, oturma izni süresinin dolmasına 60 gün kalmasından itibaren ve her halde ikamet süresi dolmadan önce yapılır.

E-ikamet üzerinden oturma izni uzatma başvurusu yapılır. Başvuru sonucunda yabancıya İl Göç İdaresine başvurması için bir randevu gün ve saatinde verilir. Yabancı, başvuru gün ve saatinde gerekli belgeler ile birlikte İl Göç İdaresinde hazır bulunulmalıdır.

DİKKAT: İkamet (oturum) izni uzatma başvurularında, uzatma işlemi için gerekli belgelerin PTT iadeli taahhütlü posta yoluyla ya da kargoyla gönderilmesi usulüne 02.05.2019’dan itibaren son verilmiş ve randevu sistemine geçilmiştir.  

İkamet Tezkeresi Uzatma İçin Gerekli Belgeler

İkamet tezkeresini uzatmak için gerekli belgeler şunlardır:

  • Başvuru formu,
  • Pasaport veya pasaport yerine geçen belgenin noter onaylı fotokopisi,
  • 4 adet biyometrik fotoğraf,
  • Kalınacak sürede yeterli ve düzenli maddi imkana sahip olunduğuna dair beyan,
  • Geçerli sağlık sigortası (uzatma süresini kapsayan özel sağlık sigortası, SGK’dan alınmış imzalı ve kaşeli provizyon belgesi gibi).

İkamet tezkeresini uzatmak için gerekli belgeler her ikamet izni türüne göre değişkenlik gösterir. Yukarıda belirtilen belgeler, ikamet (oturma) izni uzatma başvurularında her bir ikamet izni türü için geçerli ortak belgelerdir. Bu anlamda, yukarıdaki ortak belgelerin yanında, hangi ikamet türü için uzatma işlemi yapılacaksa işleme uygun belgelerin de sağlanması gerekir. Bununla birlikte bütün ikamet çeşitlerinde ortak gerekli belgeler bulunmaktadır.

Her bir ikamet (oturma) izni türü için uzatma işleminin nasıl yapılacağı ve gerekli belgelerin neler olduğu hususlarının ayrıntılı şekilde açıklandığı “ikamet izni uzatma” yazımızı inceleyerek konu hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olabilirsiniz.

İkamet İzni Geçiş Başvurusu Nedir?

İkamet izni geçiş başvurusu, mevcut ikamet (oturma) iznine ilişkin gerekçenin ortadan kalkması ya da yeni bir ikamet (oturum) iznine başvuracak gerekçenin ortaya çıkması halinde yapılan başvurudur. Örneğin, kısa dönem oturma izniyle kalan bir yabancı Türk vatandaşı birisiyle evlendiği takdirde diğer şartlar da mevcutsa aile ikamet iznine geçiş yapabilecektir.

İkamet (oturma) izni geçiş başvurusu nedir, nasıl yapılır, kimler yapabilir, başvurunun reddi veya iznin iptali halinde gidilebilecek hukuki yollar nelerdir gibi soruların cevaplandığı ve konu hakkında kapsamlı bilgilere yer verilen “ikamet izni geçiş başvurusu” başlıklı makalemizi inceleyerek ayrıntılı bilgi sahibi olabilirsiniz.

Oturma İzni Reddi, İptali veya Uzatılmaması

Oturma izni talebinin reddi, iptali veya uzatılmaması şu durumlarda mümkündür:

  • Yabancının başvurulan oturma izni şartlarını karşılamaması,
  • Başvurulan oturma iznine ilişkin gerekli belgelerin sağlanmaması,
  • Başvuru için kanunen süre belirlenmişse, süresi içinde başvuru yapılmaması,
  • Oturma izni şartlarından birinin veya birkaçının yerine getirilmemesi ya da ortadan kalkması,
  • Oturma izninin, veriliş amacı dışında kullanıldığının belirlenmesi,
  • Yabancı hakkında sınır dışı etme ya da Türkiye’ye giriş yasağı kararı alınması.

Oturma izni başvurusunun reddedilmesi halinde 6 ay içerisinde aynı kalış amacıyla başvuru yapılamaz. Ancak, bu süre içerisinde farklı bir kalış amacıyla başvuruda bulunulabilir. 

Oturma İzni Reddi, İptali veya Uzatılmamasına İtiraz ve İptal Davası

Oturma izni başvurusu çeşitli gerekçelerle reddedilebileceği gibi mevcut oturma izninin iptali veya oturma izni süresinin uzatılmaması da gündeme gelebilir. Bu durumda ise yabancı kişinin başvurabileceği iki farklı hukuki imkan bulunmaktadır. İlk olarak bu idari işlemlere karşı, kararı veren idari makama veya bir üst makamına itiraz etmektir. İkinci yol ise, karara karşı iptal davası açılmasıdır.

İtirazlar, idarenin verdiği kararının tebliğini izleyen günden itibaren 60 gün içinde Göç İdaresi Başkanlığına yapılır. İtirazı alan idare, konu hakkında 30 gün içinde karar verecektir. Eğer bu süre içerisinde cevap vermezse, başvuru reddedilmiş sayılır. Başvuru reddedilirse, yabancı iptal davası açabilir.

Oturma izni başvurusunun reddi, oturma izninin iptali veya uzatılmaması durumlarında, yabancı kişi itiraz etmeden doğrudan da iptal davası açabilir. İptal davası, kararın yabancıya tebliğini izleyen günden itibaren 60 gün içinde idare mahkemesinde açılır.

İkamet (oturum) izninin reddi, iptali veya uzatılmaması durumunda başvurulabilecek hukuki imkanların tüm ayrıntılarıyla incelendiği, “oturma izninin iptali” ve “ikamet başvurusunun reddi” yazılarımızı inceleyerek konu hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olabilirsiniz.

Oturma İzni Hakkında Sık Sorulan Sorular

Oturma izni hakkında sık sorulan sorular, oturma izni başvurusu süreci içinde olan yabancıların merak ettiği sorulardır. Aşağıda oturma izni başvuru sürecinde yabancı kişilerin en çok merak ettiği sorular cevaplanmıştır.

Kaçak Olan (Vize İhlali Yapan) Yabancı Nasıl Oturma İzni Alabilir?

Kaçak olan (vize ihlali yapan) yabancı, Türkiye’de yasal olarak kalabileceği sürenin bitiminden itibaren 10 günden fazla vize ihlali yapmışsa, bazı istisnalar dışında, Türkiye’den çıkış yapmadan oturma izni alamaz. Oturma izni alabilmek için yabancı kişi ülkesine ya da farklı bir ülkeye gidip Türkiye’ye giriş yapması gerekmektedir. Çünkü, ülkemizde yasal olarak kalınabilecek sürenin bitiminden itibaren en fazla 10 gün daha kalınabilir.

Oturma İzni Olmadan Türkiye’de Kalan Yabancıya Ne Olur?

Oturma izni olmadan Türkiye’de kalan yabancılara YUKK m.9 çerçevesinde idari para cezası, Türkiye’ye giriş yasağı ve sınır dışı kararı verilir. Ayrıca yabancının Türkiye’de kaçak kalış süresi uzadıkça, yabancı hakkında konulan Türkiye’ye giriş yasağının süresi 5 yıla kadar uzayabilir.   

Oturma İzni Başvurusu İçin Pasaport Süresi Ne Kadar Olmalıdır?

Oturma izni için başvuruda bulunacak yabancının pasaport ya da pasaport yerine geçen belgesinin süresi, talep ettiği oturma izni çeşidinin süresinden 60 gün daha uzun olmalıdır.

Oturma İzni Başvurusunda Bankada Ne Kadar Para Bulunmalıdır?

Kısa dönem ve öğrenci ikamet izinlerinde idarece ayrıca bir bilgi ve belge talep edilmedikçe yabancının beyanı yeterli kabul edilmektedir. Aile oturma izninde ise destekleyicinin, toplam miktarı asgari ücretten az olmamak üzere ailedeki fert başına asgari ücretin 3’te 1’inden az olmayan geliri olması şarttır. Uzun dönem oturma izninde ise yeterli ve düzenli bir gelirin olması gerekmektedir. 

Yeterli ve düzenli bir gelirin tespiti için ise aylık asgari ücret tutarında gelirin olması yeterli olabileceği gibi, gelir getiren bir taşınmazın bulunması, banka hesabında Türkiye’de geçimini sağlamaya yeteceğine kanaat sağlayan paranın bulunması gibi durumlar da kabul edilmektedir.

Oturma İzni İçin Yabancı Sağlık Sigortası Nereden Alınır?

Oturma izni için yabancı sağlık sigortası il sosyal güvenlik birimlerinden, Sosyal Güvenlik Kurumundan veya özel sağlık sigortası şirketlerinden alınır. Oturma izni için gerekli olan yabancı sağlık sigortası şartının karşılanması için aşağıdaki belgelerden birinin olması yeterlidir.

  • İkili sosyal güvenlik sözleşmeleri kapsamında Türkiye’de sağlık hizmetlerinden faydalanıldığına dair il sosyal güvenlik birimlerinden alınan imzalı ve mühürlü belge,
  • Sosyal Güvenlik Kurumundan alınmış imzalı ve mühürlü provizyon belgesi (SGK’dan getirilecek provizyon belgeleri aile ikamet izinlerinde hem destekleyici, hem de aile bireylerini kapsayacak biçimde olmalıdır.),
  • Sosyal Güvenlik Kurumuna genel sağlık sigortalısı olmak için yapılan başvuruya dair imzalı ve mühürlü belge,
  • Özel sağlık sigortası (en az 1 yıl süreli olmalı ve başvuru sırasında sigorta poliçesinin imzalı ve mühürlü aslı ibraz edilmelidir).

Sağlık sigortasının süresi, başvuru yapılan oturma izni süresini kapsamalıdır.

İkamet İzni Müracaat Belgesi Nedir?

İkamet izni müracaat belgesi, yabancının ikamet (oturma) izni başvurusunu tamamladığında kendisine verilen belgedir. Bu belge, başvuru tarihinden itibaren 90 gün boyunca Türkiye’de yasal kalış hakkı sağlar.

Oturma İzni Başvurusu Sonuçlanmadan Yurt Dışına Çıkılabilir Mi?

Oturma izni başvurusu sonuçlanmadan yurt dışına çıkılabilir. Ancak bunun için Müdürlükçe onaylanmış İkamet İzni Müracaat Belgesi ve harç makbuzu bulunmalıdır. Ayrıca, bu belgelerle birlikte 15 gün içerisinde giriş yapmak kaydıyla ülkemizden çıkış yapabilir. 15 günden fazla yurt dışında kalınması halinde yabancıya ülkemize tekrar girişte vize hükümleri uygulanmaktadır.

Randevu Tarihinden Önce Vizenin veya Oturma İzninin Bitmesi Halinde Ne Olur?

Randevu tarihinden önce vize ya da ikamet süresi biten yabancılar, başvuru formu ile randevu gününe kadar Türkiye’de kalabilmektedirler. Dolayısıyla yabancı kişinin daha randevu tarihi gelmeden oturma izni süresinin bitmesi halinde e-ikamet sisteminden yaptıkları ön başvuru formuna dayanarak randevu süresine kadar Türkiye’de kalabilir.

Yabancı Oturma İzni Olmadan Ne Kadar Kalabilir?

Türkiye’de vize veya vize muafiyetinin sağladığı süreden ya da 90 günden fazla kalacak yabancıların oturma izni almaları zorunludur. Dolayısıyla yabancı kişilerin, vizesi ya da vize muafiyeti süresi bulunarak veya en fazla 90 gün kalmaları halinde oturma izni almadan Türkiye’de kalmaları mümkündür.

Sonuç

İkamet izninin nasıl alınacağı, yabancının hangi ikamet türüne başvuracağına göre değişiklik gösterir. Dolayısıyla her yabancı için ayrı usuller takip edilerek ikamet (oturum) izninin çıkarılması gerekir. Zira, oturma izni alınması için gerekli belgelerin sağlanması ile birlikte mutlaka usuli işlemlerin de doğru şekilde yapılması gerekir. Bu anlamda, sürecin hızlı ve etkin şekilde yürütülmesi için alanında uzman bir yabancılar avukatına danışılması faydalı olacaktır.