v-69 tahdit kodu

V-69 Tahdit Kodu

V-69 tahdit kodu, Türkiye’de ikamet izni iptal edilen yabancılar hakkında tesis edilmektedir. Yabancının yeniden Türkiye’ye girebilmesi ve ikamet izni alabilmesi için tahdit kodunun kaldırılması gerekmektedir. V-69 tahdit kodu, yetkili makama itiraz ve iptal davası yollarıyla kaldırılır. Bu yollara başvururken dikkat edilmesi gereken, esasa ve usule ilişkin hususlar aşağıda açıklanmaktadır.

V-69 Tahdit Kodu Nedir?

V-69 tahdit kodu, ikamet izni iptal edilen yabancıların, sınır dışı edildikten sonra yeniden Türkiye’ye giriş yapmaları halinde verilen tahdit kodudur. İkamet izninin iptaliyle, mevcut çalışma izni, vize gibi Türkiye’ye giriş sağlayan imkanlar da iptal edilmektedir.

V-69 Tahdit Kodu Neden Konulur?

V-69 tahdit kodu, ikamet izni iptalini gerektiren bir davranışta bulunan ve sınır dışın edilen yabancının, ülkeye yeniden girmesi engellenmesi amacıyla konulur.  Hakkında V-69 tahdit kodu uygulanan yabancıya 5 yıl boyunca yeniden ikamet izni verilemez. 

İkamet izni türünün alınabilmesi için gerekli şartların ortadan kalkması halinde, ikamet izninin iptali gündeme gelir. Bununla birlikte, her bir ikamet izin türünün de kendine özgü şartları ve iptal nedenleri de bulunmaktadır.

V-69 tahdit kodunun konulmasına neden olan ikamet izni iptalini nedenlerine şunlar örnek olarak verilebilir.

  • Yabancının ikamet izni başvurusunda sahte bilgi ve belge kullanması ve bu durumun idarece tespit edilmesi,
  • Yabancı kişinin ikamet izni alması ancak çalışma izni almadan çalıştığının tespit edilmesi,
  • Öğrenci ikamet iznini veriliş amacı dışında kullandığı tespit edilen yabancının ikamet izni iptal edilir ve hakkında v-69 tahdit kodu tesis edilir.

İkamet izninin iptal nedenleri, oturma izninin iptal edilenlerin başvurabileceği hukuki yollar ve ikamet izninin iptali sonrasında yeniden ikamet iznine başvuru yapılması konuları hakkında ayrıntılı bilgi, “ikamet izni iptali” yazısında açıklanmaktadır.

V-69 Tahdit Kodu Nasıl Kaldırılır?

V-69 tahdit kodu, iptal davası açarak kaldırılır. İptal davası açılmadan önce, işlemi yapan idareye başvuruda bulunulabilir. İdari makamlara itiraz usulü, zorunlu bir yol değildir.

V-69 tahdit kodunun kaldırılmasına ilişkin başvurulacak tüm yollarda, yapılan düzenlemenin hangi noktalarda hukuka aykırılık barındırdığının ortaya konulması gerekmektedir. Bu husustaki yetersizlik, itiraz başvurularının reddedilmesine sebep olmaktadır. Bu noktada, yapılan başvurularda olumlu sonuç alabilmek adına, alanında uzman bir yabancılar avukatından hukuki destek almak fayda sağlamaktadır.

Tahdit Kodu Nasıl Kaldırılır

İdari İtiraz ile Tahdit Kodu Kaldırma

V-69 tahdit kodunun kaldırılmasına ilişkin, yetkili makama itiraz talebi gerekçeli dilekçe ile yapılmaktadır. İtirazın yapılacağı yetkili makam, Göç İdaresi Başkanlığıdır. İtirazın yapılabileceği süre, tahdit kodunun yabancıya tebliğini izleyen günden itibaren 60 gündür.

İdarenin itiraza cevap süresi 30 gündür. İdarenin bu süre zarfında herhangi bir cevap vermemesi yahut itirazı açıkça reddetmesi halinde iptal davası açılabilir. Yetkili makama itiraz zorunlu olmadığından, tahdit kodunun yabancıya tebliğini izleyen günden itibaren 60 gün içinde doğrudan iptal davası açılabilir. 

İptal Davası ile Tahdit Kodu Kaldırma

V-69 tahdit kodunun kaldırılması için başvurulabilecek hukuki imkanlardan bir diğeri, iptal davası açmaktır. Dava, Göç İdaresi Başkanlığına, 60 günlük idari dava açma süresi içinde açılır. Dava dilekçesinde, tahdit kodunun kaldırılmasına ilişkin hukuki gerekçelerin açıkça yer alması gerekmektedir.

İptal davası açmadan önce yetkili makama itirazda bulunulmuş ise, dava açma süresine oldukça dikkat etmek gerekir. Zira, V-69 tahdit kodunun yabancıya tebliğini izleyen günden, itirazın yapıldığı güne kadar geçen süre 60 günlük idari dava açma süresi içinde sayılır.

İtirazın yapıldığı günden, itiraz cevabının yabancıya tebliğini izleyen güne kadar geçen süre ise hesaba katılmaz. Yetkili makamın cevap vermemesi halinde ise 30 günlük cevap süresinin bitimini izleyen gün, süre yeniden işlemeye başlar.

V-69 tahdit kodunun kaldırılmasında yürütmenin durdurulması hususunda deport kararının olup olmaması bakımından bir ayrım yapılmaktadır. Öncelikle, V-69 tahdit kodunun iptali veya ikamet izninin iptali davasının açılması idari işlemin yürütümünü kendiliğinden durdurmamaktadır. Bu sebeple, idari işlemini yürütümünü durdurmak amacıyla iptal davasının yürütmenin durdurulması talebiyle açılması gerekir.

Tahdit kodunun kaldırılmasına ilişkin iptal davası ile sınır dışı kararına karşı iptal davası birbirinden farklı davalardır. Yabancı hakkında hem tahdit kodu düzenlenmiş hem de deport kararı verilmişse, bu iki davanın ayrı ayrı açılması gerekir. Ancak, uygulamada, süresi içinde açılan deport kararının iptali davalarının kabulü halinde tahdit kodu da iptal edilebilmektedir. Bunun için, sınır dışı kararının iptali dava dilekçesinde, tahdit kodunun kaldırılması da talep edilmelidir.

Tüm tahdit kodu türleri ve kodun iptali davasına ilişkin tüm detaylara, “yabancı tahdit kodları ve kodun kaldırılması davası” başlıklı makalemizi inceleyerek ulaşabilirsiniz.

Meşruhatlı Vize Yoluyla Ülkeye Giriş Yapılması

Meşruhatlı vize, Türkiye’den deport edilen yabancının tekrardan Türkiye’ye giriş yapabilmesi için getirilmiş bir yoldur. Meşruhatlı vize sayesinde, yabancı kişi deport edilse bile Türkiye’ye yeniden giriş yaparak aldığı vizenin süresi kadar ülkede kalmaya devam edebilir. Bahse konu vize, T.C. Dış Temsilciliklerinden alınabilir.

Meşruhatlı vizeye başvurular açıktır. Ancak idare, her başvuruyu kabul etmemektedir. Dolayısıyla başvurunun kabul edilip edilmemesi idarenin takdirindedir. Uygulamada genellikle; genel güvenlik, kamu sağlığı, kamu güvenliği gibi nedenlerle deport edilen yabancıya meşruhatlı vize verilmemektedir.

Konu hakkındaki detaylı bilgi “meşruhatlı vize” başlıklı makalede açıklanmaktadır.

Sınır Dışı Etme Kararına Karşı İptal Davası

V-69 tahdit kodu ile hakkında deport kararı verilen yabancı, kararın tebliğinden itibaren 7 gün içinde iptal davası açmalıdır. Süresi içinde iptal davasının açılmaması halinde, yabancının en kısa sürede sınır dışı edilmesi gündeme gelir.

Sınır dışı etme kararına karşı açılan iptal davalarında dava açma süresi, işlemin tebliğinden itibaren 7 gündür. Ancak idare, yabancını sınır dışı işlemlerini yapmak için bu sürenin dolmasını beklememektedir. Diğer bir ifade ile, yabancı bu süre içinde de sınır dışı edilebilir.

Mahkemenin bu konuda vermiş olduğu karar kesindir. Diğer bir ifade ile, istinaf ve temyiz kanun yollarına başvuru mümkün değildir. Bununla birlikte, sınır dışı kararının iptali davasının reddedilmesi halinde, Anayasa Mahkemesine tedbir talepli bireysel başvuruda bulunulabilir.

V-69 tahdit kodu çerçevesinde deport kararı verilmesi halinde ise, deport kararına karşı iptal davasının açılması durumunda yabancının sınır dışı edilmesinde mahkemenin kararı beklenmektedir. Dolayısıyla deport kararına karşı iptal davası açılmasında yürütmenin durdurulması talebinde bulunulmasına gerek yoktur. Zaten davanın açılmasıyla deport işlemi kendiliğinden durmaktadır.

Sınır dışı kararının iptali davasında; süre, dava dilekçesinde sunulacak talepler ve davaya ilişkin diğer detaylara dikkat edilmemesi halinde yabancının sınır dışı edilmesi gündeme gelmektedir. Sınır dışı davası hakkındaki detaylar “deport kararı (sınır dışı edilme) nasıl iptal edilir?” başlıklı makalede açıklanmaktadır.

Mahkemeye yapılan başvurular yaklaşık olarak 4-6 ay içerisinde sonuçlanmaktadır. Yabancı idari gözetim altına alınmışsa bu süre boyunca geri gönderme merkezlerinde tutulacaktır. Sınır dışı davasının açılması yabancının salınmasını gerektirmez. Sınır dışı davası süresince özgür olmak isteyen kişilerin ayrıca idari gözetim kararına itiraz etmesi gerekmektedir.

İdari Gözetim Kararına İtiraz

İdari gözetim kararına itiraz, deport kararını veren valiliğin bağlı bulunduğu sulh ceza hakimliğine yapılmaktadır. Yabancı, idari gözetim altında bulunduğu süre boyunca bu karara karşı itiraz yoluna başvurma hakkına sahiptir.

İdari gözetim kararına itirazın hangi durumlarda ve hangi usulle yapılacağı gibi konu hakkındaki detaylı bilgi, “geri gönderme merkezinde idari gözetim kararına itiraz” başlıklı makalede yer almaktadır.

V-69 Tahdit Kodu

Tahdit Kodunun Kaldırılması Ne Kadar Sürer?

Tahdit kodunun kaldırılması, yaklaşık olarak 1 yıl sürmektedir. Davanın daha kısa sürede sonuçlanması için dava dilekçesinin eksiksiz hazırlanması önem arz eder. Ayrıca delillerin eksiksiz toplanması da dava süresini kısaltacaktır.

Tahdit Kodu Kaldırma Dava Harç ve Masrafları

Tahdit kodunun kaldırılması iptal davası harç ve masrafları yaklaşık olarak 4.000 Liradır. Bu harç ve masraflar her yıl güncellenmektedir. 10.07.2023 tarihinden itibaren iptal davalarının harç ve masrafları aşağıda tablo halinde belirtilmiştir.

İDARE MAHKEMELERİNDE DAVA AÇILIRKEN PEŞİN ALINAN POSTA GİDERLERİ
Yeni Dava Açılış Posta Masrafı,580,00 TL,
Duruşma İstemli Yeni Dava,696,00 TL,
Yürütmenin Durdurulması İstemli Yeni Dava,812,00 TL,
Duruşma ve Yürütmenin Durdurulması İstemli Yeni Dava,928,00 TL,
Duruşma ve Yürütmenin Durdurulması İstemli Temyiz,300-500 TL.
İDARE MAHKEMESİ HARÇLARI
Başvuru Harcı,269,85 TL,
Karar Harcı,269,85 TL,
Yürütmeyi Durdurma Harcı,444,60 TL,
Delil Tespiti Harcı,444,60 TL,
Suret Harcı,13,95 TL x Sayfa Sayısı,
Vekalet Harcı,38,40 TL,
Keşif Harcı,1.912,35 TL.
İDARE MAHKEMESİ KARARININ TEMYİZ; İTİRAZ VE KARAR DÜZELTME TALEPLERİNDE
Temyiz Yoluna Başvuru Harcı,1.330,20 TL,
Temyiz Karar Harcı,562,65 TL,
Temyiz Yürütmeyi Durdurma Harcı,444,60 TL,
Danıştay Karar Düzeltme Harcı,562,65 TL,
Bölge İstinaf Başvuru Harcı,738,00 TL,
Yürütmeyi Durdurmaya İtiraz Harcı (İstinaf),738,00 TL,
Danıştay Başvuru Harcı (İdare),414,60 TL,
Danıştay Yürütmeyi Durdurma Harcı (İdare),444,60 TL,
Danıştay Karar Harcı,562,65 TL.
ANAYASA MAHKEMESİ BİREYSEL BAŞVURU HARCI,2.220,60 TL.

Tahdit Kodunu Kaldırmada Görevli ve Yetkili Mahkeme

V-69 tahdit kodunu kaldırmada görevli ve yetkili mahkeme, Ankara idare mahkemeleridir. Sınır dışı kararının iptali davasında görevli ve yetkili mahkeme ise, deport kararını veren valiliğin bulunduğu yer idare mahkemeleridir.

Sonuç

V-69 tahdit kodu, yabancı şahsın Türkiye’ye girmesini engelleyen idari kodlardan biridir. Bu bakımdan, iptal edilmedikçe ciddi hak kayıplarına neden olur. Bunlardan en önemlisi, şahsın ikamet izinlerinin iptal edilerek ülkeden sınır dışı edilmesi ve tekrar ülkeye alınmamasıdır. Bu ve benzeri her türlü hak kayıplarının önüne geçilebilmesi için yabancılar avukatından destek alınmalıdır.