Memur Disiplin Cezaları ve İptali

Memur Disiplin Cezaları ve İptali

Memur disiplin cezaları, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu kapsamında düzenlenmiştir. Bu çerçevede yürütülecek disiplin soruşturması süreci ve cezaya itiraz aşamalarında, dikkat edilmesi gereken birçok husus mevcuttur.

657 Sayılı Kanun’a Göre Memur Disiplin Cezaları Nelerdir?

657 sayılı Kanun’a göre memur disiplin cezaları; uyarma, kınama, aylıktan kesme, kademe ilerlemesinin durdurulması ve devlet memurluğundan çıkarmadır. Belirtilen cezalardan her biri, farklı eylemler sonucunda gündeme gelir.

Memur disiplin cezalarının hangi durumlarda kimlere verileceği, DMK 124/1 hükmünde şöyle düzenlenmiştir:

“… Kanunların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve yönetmeliklerin … emrettiği ödevleri … yerine getirmeyenlere, uyulmasını zorunlu kıldığı hususları yapmayanlara, yasakladığı işleri yapanlara … disiplin cezalarından birisi verilir”

Aşağıda, memur disiplin cezaları ayrı başlıklar halinde belirtilmiş ve bunların neticelerine yer verilmiştir.

Uyarma Disiplin Cezası

Uyarma disiplin cezası, memura görevinde ve davranışlarında daha dikkatli olması gerektiğinin yazıyla bildirilmesidir.

Uyarma cezasına neden olabilecek eylemler, DMK 125 uyarınca şunlardır:

  • Emir ve görevlerin tam ve zamanında yapılmasında düzensizlik veya kayıtsızlık göstermek,
  • Görev mahallinde kurumlarca belirlenen usul ve esasların yerine getirilmesinde düzensizlik veya kayıtsızlık göstermek,
  • Görevle ilgili resmi belge, araç ve gereçlerin korunmasında, kullanılmasında ve bakımında düzensizlik veya kayıtsızlık göstermek,
  • Özürsüz veya izinsiz olarak göreve geç gelmek, erken ayrılmak, görev mahallini terk etmek,
  • Kurumca belirlenen tasarruf tedbirlerine riayet etmemek,
  • Usulsüz müracaat veya şikayette bulunmak,
  • Devlet memuru vakarına yakışmayan tutum ve davranışta bulunmak,
  • Görevine veya iş sahiplerine karşı kayıtsızlık göstermek veya ilgisiz davranmak,
  • Kılık ve kıyafet hükümlerine aykırı davranmak,
  • Görevin işbirliği içinde yapılması ilkesine aykırı davranışlarda bulunmak gibi davranışlar sonucunda, uyarma cezası verilir.

Memur disiplin cezalarının en hafifi olan uyarma cezasıyla ilgili tüm ayrıntılar, “devlet memuru uyarma cezası ve iptali” yazımızda bulunmaktadır.

Kınama Disiplin Cezası

Kınama disiplin cezası, uyarma cezasının bir üzerindeki disiplin cezasıdır. Bu ceza ile memura, gerçekleştirdiği eylemin DMK hükümlerine aykırı olduğu konusunda tekrar ikazda bulunulmuş olur.

Kınama disiplin cezasını gerektiren durumlar, DMK 125 uyarınca şunlardır:

  • Emir ve görevlerin tam ve zamanında yapılmasında kusurlu davranmak,
  • Görev mahallinde kurumlarca belirlenen usul ve esasların yerine getirilmesinde kusurlu davranmak,
  • Görevle ilgili resmi belge, araç ve gereçlerin korunmasında, kullanılmasında ve bakımında kusurlu davranmak,
  • Eşlerinin, reşit olmayan veya mahcur olan çocuklarının kazanç getiren sürekli faaliyetlerini belirlenen sürede kurumuna bildirmemek,
  • Görev sırasında amire hal ve hareketi ile saygısız davranmak,
  • Hizmet dışında Devlet memurunun itibar ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunmak,
  • Devlete ait resmi araç, gereç ve benzeri eşyayı özel işlerinde kullanmak,
  • Devlete ait resmi belge, araç, gereç ve benzeri eşyayı kaybetmek,
  • İş arkadaşlarına, maiyetindeki personele ve iş sahiplerine kötü muamelede bulunmak,
  • İş arkadaşlarına ve iş sahiplerine söz veya hareketle sataşmak,
  • Görev mahallinde genel ahlak ve edep dışı davranışlarda bulunmak ve bu tür yazı yazmak, işaret, resim ve benzeri şekiller çizmek ve yapmak,
  • Verilen emirlere itiraz etmek,
  • Borçlarını kasten ödemeyerek hakkında yasal yollara başvurulmasına neden olmak,
  • Kurumların huzur, sükun ve çalışma düzenini bozmak,
  • Yetkili olmadığı halde basına, haber ajanslarına veya radyo ve televizyon kurumlarına bilgi veya demeç vermek gibi davranışlar, kınama cezasına neden olur.

Kınama cezasıyla ilgili bilinmesi gereken tüm ayrıntılar için “devlet memuru kınama cezası ve iptali” yazımıza göz atabilirsiniz.

Memur Disiplin Cezaları Aylıktan Kesme Disiplin Cezası

Aylıktan Kesme Disiplin Cezası

Aylıktan kesme disiplin cezası, devlet memurunun brüt aylığının otuzda biri ila sekizde biri arasında belirlenecek bir oranının kesilmesi sonucunu doğuran disiplin cezasıdır.

Aylıktan kesme cezasına neden olan eylemler, DMK 125 hükmünce şunlardır:

  • Emir ve görevleri kasıtlı olarak tam ve zamanında yapmamak,
  • Görev mahallinde kurumlarca belirlenen usul ve esasları kasıtlı olarak yerine getirmemek,
  • Görevle ilgili resmi belge, araç ve gereçleri kasıtlı olarak korumamak, bakımını yapmamak veya hor kullanmak,
  • Özürsüz olarak 1 veya 2 gün göreve gelmemek,
  • Devlete ait resmi belge, araç, gereç ve benzerlerini özel menfaat sağlamak için kullanmak,
  • Görevle ilgili konularda yükümlü olduğu kişilere yalan ve yanlış beyanda bulunmak,
  • Görev sırasında amirine sözle saygısızlık etmek,
  • Görev yeri sınırları içerisindeki herhangi bir yerin toplantı, tören ve benzeri amaçlarla izinsiz olarak kullanılmasına yardımcı olmak,
  • Hizmet içinde Devlet memurunun itibar ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunmak gibi davranışlar, aylıktan kesme cezasına neden olur.

Memur disiplin cezaları içinde önemli bir yer tutan aylıktan kesme cezasıyla ve buna karşı yürütülmesi gereken süreçle ilgili tüm ayrıntılar, “devlet memuru aylıktan kesme cezası ve iptali” yazımızda bulunmaktadır.

Kademe İlerlemesinin Durdurulması Disiplin Cezası

Kademe ilerlemesinin durdurulması disiplin cezası, Devlet memurunun normal şartlarda kat etmesi gereken kademelerden ve bunun sonuçlarından, 1 ila 3 yıl arasında belirlenecek bir süre boyunca mahrum kalması sonucunu doğuran disiplin cezasıdır.

Kademe ilerlemesinin durdurulması disiplin cezasına neden olan haller, DMK 125 uyarınca şunlardır:

  • Göreve sarhoş gelmek, görev yerinde alkollü içki içmek,
  • Özürsüz ve kesintisiz 3-9 gün göreve gelmemek,
  • Görevi ile ilgili olarak her ne şekilde olursa olsun çıkar sağlamak,
  • Amirine veya maiyetindekilere karşı küçük düşürücü veya aşağılayıcı fiil ve hareketler yapmak,
  • Görev yeri sınırları içindeki herhangi bir mekanı toplantı, tören ve benzeri amaçlarla izinsiz kullanmak veya kullandırmak,
  • Gerçeğe aykırı rapor ve belge düzenlemek,
  • Ticaret yapmak veya Devlet memurlarına yasaklanan diğer kazanç getirici faaliyetlerde bulunmak,
  • Görevin yerine getirilmesinde dil, ırk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din ve mezhep ayrımı yapmak, kişilerin yarar ve zararını hedef tutan davranışlarda bulunmak,
  • Belirlenen durum ve sürelerde mal bildiriminde bulunmamak,
  • Açıklanması yasaklanan bilgileri açıklamak,
  • Amirine, maiyetindekilere, iş arkadaşları veya iş sahiplerine hakarette bulunmak veya bunları tehdit etmek,
  • Diplomatik statüden yararlanarak yurt dışında, haklı neden olmadan ödeme kabiliyetinin üzerinde borçlanıp Devlet itibarını zedelemek veya zorunlu bir sebep olmadığı halde borcunu ödemeden yurda dönmek,
  • Verilen görev ve emirleri kasten yapmamak,
  • Herhangi bir siyasi parti yararına veya zararına fiilen faaliyette bulunmak gibi fiiller, kademe ilerlemesinin durdurulmasına neden olur.

Kademe ilerlemesinin durdurulması disiplin cezasıyla ilgili bilinmesi gereken tüm ayrıntılar, “memur kademe ilerlemesinin durdurulması cezası ve iptali” yazımızda bulunmaktadır. İlgili yazıda, cezaya ilişkin disiplin sürecinin işleyişine de değinilmiştir. 

Devlet Memurluğundan Çıkarma Disiplin Cezası

Devlet memurluğundan çıkarma disiplin cezası, kişinin memuriyet statüsünü sona erdirir. Dolayısıyla, memur disiplin cezaları içindeki en ağır olanıdır.

DMK 125 uyarınca, memuriyetten çıkarma disiplin cezasına neden olan durumlar şunlardır:

  • İdeolojik veya siyasi amaçlarla kurumların huzur, sükun ve çalışma düzenini bozmak, boykot, işgal, kamu hizmetlerinin yürütülmesini engelleme, işi yavaşlatma ve grev gibi eylemlere katılmak veya bu amaçlarla toplu olarak göreve gelmemek, bunları tahrik ve teşvik etmek veya yardımda bulunmak,
  • Yasaklanmış her türlü yayını, siyasi yahut ideolojik amaçlı bildiri, afiş, pankart, bant ve benzerlerini basmak, çoğaltmak, dağıtmak veya bunları kurumların herhangi bir yerine asmak veya teşhir etmek,
  • Siyasi partiye üye olmak,
  • Özürsüz olarak 1 yılda toplam 20 gün göreve gelmemek,
  • Savaş, olağanüstü hal veya genel afetlere ilişkin konularda amirlerin verdiği görev ve emirleri yapmamak,
  • Amirlerine, maiyetindekilere ve iş sahiplerine fiili tecavüzde bulunmak,
  • Memurluk sıfatı ile bağdaşmayacak nitelik ve derecede, yüz kızartıcı ve utanç verici hareketlerde bulunmak,
  • Yetki almadan gizli bilgileri açıklamak,
  • Siyasi ve ideolojik eylemlerden arananları görev mahallinde gizlemek,
  • Yurt dışında, Devletin itibarını düşürecek veya görev haysiyetini zedeleyecek tutum ve davranışlarda bulunmak,
  • 5816 sayılı Atatürk Aleyhine İşlenen Suçlar Hakkındaki Kanuna aykırı fiilleri işlemek,
  • Terör örgütleriyle eylem birliği içerisinde olmak, bu örgütlere yardım etmek, kamu imkân ve kaynaklarını bu örgütleri desteklemeye yönelik kullanmak ya da kullandırmak, bu örgütlerin propagandasını yapmak gibi fiiller işlenirse kişi memuriyetten çıkarılır.

Memur disiplin cezalarının en ağır olayı olan memuriyetten çıkarma ile ilgili bilinmesi gereken tüm hususlar, “devlet memurluğundan çıkarma cezası ve iptali” yazımızda yer almaktadır.

DİKKAT: Disiplin cezalarına yol açan eylemler, yukarıda sayılanlardan ibaret değildir. Listelerdekine benzer nitelik taşıyıp memuriyetle bağdaşmayan başka davranışlar da memur disiplin cezalarına neden olabilir.

Memur Disiplin Cezaları Soruşturma

Memur Disiplin Soruşturması Aşamaları

Memur disiplin soruşturmasının aşamaları, kronolojik olarak şu şekildedir:

  • Fiilin öğrenilmesi,
  • Soruşturmacı atanması,
  • Memurun savunmasının alınması,
  • Soruşturma sonucu rapor düzenlenmesi,
  • Memur disiplin cezalarından birinin tatbik edilmesi veya ceza verilmemesi.

Sürecin başından sonuna kadar gerçekleşecek prosedürler, aşağıda farklı başlıklar halinde izah edilmiştir.

Disiplin Suçuna Konu Fiilin Öğrenilmesi

Memur disiplin cezaları sürecinin ilk aşaması, disiplin suçuna konu fiilin öğrenilmesidir. İlgili fiil bizzat amir tarafından yahut şikayet sonucunda öğrenilebileceği gibi memurun kendisi de durumu amirine bildirmiş olabilir.

Disiplin Soruşturması Yapmaya Yetkili Amir

Disiplin soruşturması yapmaya yetkili amir, memurun vazife yaptığı kurumda görev yapan ve kanunen kendisine soruşturma başlatma yetkisi verilen kişidir. DMK kapsamında belirtilen sınırlar çerçevesinde, disiplin cezasına giden süreci amir başlatır.

Disiplin Soruşturmasına Başlama Süresi, Soruşturma Zamanaşımı

Disiplin soruşturmasına başlama süresi, 657 sayılı DMK m. 127 hükmünde düzenlenmiştir. Buna göre; uyarma, kınama, aylıktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezasını gerektiren durumlarda, fiilin öğrenilmesinden itibaren 1 ay içinde disiplin soruşturmasına başlanmalıdır.

Devlet memurluğundan çıkarma cezasını gerektiren durumlarda ise fiilin öğrenilmesinden itibaren 6 ay içinde disiplin kovuşturmasına başlanmış olmalıdır.

Belirtilen süreler içinde memurun eylemleriyle ilgili bir soruşturma süreci başlatılmazsa soruşturma zamanaşımı süresi dolmuş olur ve memur disiplin cezaları verilemez.

Soruşturmacının Atanması

Soruşturma sürecinin başlamasıyla birlikte, ilgili amir tarafından süreci yürütecek bir soruşturmacı memur atanır ve bu hususta vazifelendirilir. Soruşturmacı memur; konuyla ilgili tüm bilgi ve bulguları toplar, tanıklar varsa bunları dinler, delilleri edinir.

Memurun Savunmasının Alınması

Memur disiplin cezaları, memurun savunması alınmadan tatbik edilemez. Aksi takdirde, verilen ceza hukuka aykırı olur ve iptal edilebilir. DMK 130 uyarınca, memura savunma yapması için en az 7 gün süre verilmelidir.

Memur, kendisine verilen süre zarfında savunmasını vermelidir. Aksi takdirde, savunma hakkından vazgeçmiş sayılır ve soruşturma süreci devam eder.

Disiplin Soruşturma Raporunda Bulunması Gerekenler

Disiplin soruşturma raporunda bulunması gerekenler; soruşturma süreci boyunca edinilen tüm bilgi ve bulgulardır. Memurun savunması da soruşturma raporunda bulunmalıdır. Ayrıca, soruşturmaya konu eylemle ilgili tanıklar varsa bunların beyanı da raporda yer almalıdır.

Disiplin Soruşturmasının Sonucu

Disiplin soruşturmasının sonucunda, görevli memur tarafından hazırlanan rapor tamamlanır ve ceza vermeye yetkili amire yahut kurula gönderilir. Böylelikle, yetkili makamın değerlendirme süreci başlamış olur.

Disiplin Cezası Vermeye Yetkili Amir ve Kurullar

Uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarını vermeye yetkili makam, disiplin amirleridir. Kademe ilerlemesinin durdurulması cezası için öncelikle memurun bağlı olduğu kurumdaki disiplin kurulunun kararı gerekir. Bu karar alındıktan sonra, atamaya yetkili amirin kararıyla disiplin cezası verilir.

Devlet memurluğundan çıkarma cezası ise amirin isteği üzerine memurun bağlı bulunduğu kurumun yüksek disiplin kurulu tarafından verilir.

DMK 126/3 uyarınca disiplin kurulunun ve yüksek disiplin kurulunun ayrı bir ceza tayin etme yetkisi yoktur. Yetkili amir tarafından istenen ceza kabul veya reddedilir. Reddedilmesi halinde, atamaya yetkili amir 15 gün içinde farklı bir disiplin cezasına hükmedebilir.

Disiplin Cezası için Karar Verme Süresi

Disiplin cezası için karar verme süresi, cezanın türüne göre değişkenlik gösterir.

Uyarma, Kınama ve Aylıktan Kesme: Soruşturmanın tamamlandığı günden itibaren 15 gün içinde karar verilmelidir.

Kademe İlerlemesinin Durdurulması: Soruşturma dosyası, disiplin kuruluna kararı bildirmesi için 15 gün içinde tevdi edilir. Disiplin kurulu ise dosyayı teslim almasından itibaren 30 gün içinde kararını bildirir. 

Devlet Memurluğundan Çıkarma: Soruşturma dosyası, yüksek disiplin kuruluna tevdi edilmesinden itibaren 6 ay içinde karar verilir.

Disiplin Cezasının Verilmesi ve Ceza Zamanaşımı

Disiplin cezası vermeye yetkili makam tarafından yapılacak tüm incelemeler ve değerlendirmeler neticesinde, nihai karar verilir. Memur disiplin cezalarına ilişkin kararlar, ilgili memurlara tebliğ edilir.

DMK kapsamında, memur disiplin cezaları için ceza zamanaşımı öngörülmüştür. Buna göre, Kanun’da belirtilen süreler içinde memur hakkındaki soruşturma süreci başlatılmaz veya başlamasına rağmen cezaya hükmolunmazsa artık bu fiilden ötürü memura herhangi bir ceza verilemez.

Bu konu, DMK 127 hükmünde şöyle düzenlenmiştir:

“Disiplin cezasını gerektiren fiil ve hallerin işlendiği tarihten itibaren nihayet iki yıl içinde disiplin cezası verilmediği takdirde ceza verme yetkisi zamanaşımına uğrar.”

Disiplin cezaları, verildiği tarihten itibaren hüküm ve sonuç doğurur. Fakat aylıktan kesme cezası, cezanın verildiği tarihten sonraki ayın başında uygulanır.

Memur Disiplin Cezaları Soruşturma Aşamaları

Görüldüğü üzere, memur disiplin cezalarıyla ilgili sürecin birçok farklı adımı vardır. Bu prosedürlerden herhangi birinin usulüne aykırı şekilde gerçekleştirilmesi veya atlanması, disiplin cezasının iptalini sağlayabilir. Bu bakımdan, uzman idare hukuku avukatına danışarak hareket etmekte fayda vardır.

Memur Disiplin Cezaları ve Adli Süreç

Memur disiplin cezalarına neden olabilecek davranışlar, aynı zamanda adli soruşturmaya da konu olabilir. Bu durumda, idari soruşturma ve adli soruşturma süreci birbirinden bağımsız olarak yürür. Bunlardan biri diğerine engel olmayacağı gibi alınan kararlar da birbirini bağlamaz.

Aynı eylemden ötürü adli ve idari soruşturmalar neticesinde farklı yönde kararlar verilebilir. Memur disiplin cezaları için yürütülen idari soruşturmaya adli sürecin etkisi yoktur. Dolayısıyla, disiplin cezaları bakımından bu cezaları vermeye yetkili amirin veya kurulun kararı önem arz eder.

Devlet Memurunun Görevden Uzaklaştırılması

Devlet memurlarının görevden uzaklaştırılması, memur disiplin cezalarına ilişkin soruşturma sürecinin herhangi bir aşamasında söz konusu olabilir. Esasen görevden uzaklaştırma, görevi başında kalmasında sakınca görülecek memurlar hakkında alınan ihtiyati bir tedbirdir.

Görevden uzaklaştırma sonucunda kişi memuriyetten çıkarılmış olmaz. Bu durum, bir disiplin cezası da değildir. Yukarıda da belirtildiği üzere geçici bir tedbir niteliğindedir.

Görevden uzaklaştırma süreci, disiplin kovuşturması nedeniyle söz konusu olmuşsa en fazla 3 ay devam edebilir. Ceza kovuşturması söz konusu ise 2 ayda bir memurun durumu değerlendirilir.

Görevden uzaklaştırmanın koşulları, bu durumda memurun sahip olduğu haklar ve yükümlülükler, sürecin sona erme halleri ve daha pek çok ayrıntı için “devlet memurunun görevden uzaklaştırılması (açığa alınması)” yazımıza göz atabilirsiniz.

Devlet Memuru Disiplin Cezalarına İtiraz ve İptal Davası

Memur disiplin cezalarına itirazda bulunmak ve cezanın iptali için dava açmak mümkündür. Cezalara itiraz imkanını düzenleyen DMK 135/1 hükmü, şu şekildedir:

“Disiplin amirleri tarafından verilen uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarına karşı disiplin kuruluna, kademe ilerlemesinin durdurulması cezasına karşı yüksek disiplin kuruluna itiraz edilebilir.”

DİKKAT: Devlet memurluğundan çıkarma cezasına karşı, idari makamlara itiraz imkanı bulunmaz. Bu karar karşı başvurulabilecek tek yol, iptal davası açmaktır.

Memur disiplin cezalarına itiraz için öngörülen süre, kararın tebliğinden itibaren 7 gündür. Cezaya itiraz, bu süre zarfında bir dilekçeyle ileri sürülmelidir. Aksi takdirde, itiraz hakkından vazgeçilmiş olur ve disiplin cezası kesinleşir.

İtiraz mercii, 30 gün içinde konuyla ilgili karar verir. Değerlendirmeler neticesinde memura verilen cezanın hafifletilmesine veya tamamen kaldırılmasına karar verilebilir.

DİKKAT: İtiraz mercii 30 gün içinde karar vermezse itiraz reddedilmiş sayılır. Bu durumda, disiplin cezasına karşı iptal davası açılabilir.

Memur disiplin cezalarına karşı yapılan itiraz reddedilecek olursa cezaya karşı iptal davası açılabilir. Bunun için öngörülen süre, kararın tebliğini izleyen günden itibaren 60 gündür. Fakat ilk 7 gün içinde itirazda bulunulursa süre donar ve itiraz süreci bittikten sonra işlemeye devam eder.

Örneğin kararın tebliğinden sonraki 4. gün idareye itiraz edilirse 60 günlük dava süresi durur. İtirazın reddedilmesi üzerine, kalan 56 gün içinde dava açılabilir. İptal davasında mahkeme, memura verilen cezanın hukuka uygun olup olmadığını inceler ve bir karar verir. 

Memur Disiplin Cezalarının İptali Davalarında Yetkili ve Görevli Mahkeme

Memur disiplin cezalarının iptali davalarında yetkili ve görevli mahkeme, memurun görev yaptığı yerde bulunan idare mahkemeleridir. Memuriyetten çıkarma cezasının iptali davasında ise görevli ve yetkili mahkeme, memurun son görev yaptığı yerdeki idare mahkemeleridir. 

Memur Disiplin Cezalarına İtiraz ve İptal Davası Ne Kadar Sürer?

Memur disiplin cezalarına itiraz ve iptal davası, yaklaşık 1 yıl sürer.

Fakat dava süresinin; disiplin cezasına konu fiile, mahkemelerin yoğunluğuna ve diğer etmenlere göre uzama ihtimali olduğu gibi kısalma ihtimali de mevcuttur.

Memur Disiplin Cezalarının İptali Davasında Yürütmenin Durdurulması

Memur disiplin cezalarının iptali davasında, yürütmenin durdurulması talep edilebilir. Bu talep kabul edilirse dava sonuçlanana kadar memur hakkında disiplin cezası tatbik edilmez. Özellikle aylıktan kesme ve memuriyetten çıkarma cezalarında, yürütmenin durdurulmasının önemi büyüktür.

Yürütmenin durdurulması, dava dilekçesinde mutlaka talep edilmelidir. Mahkeme, bu hususa kendiliğinden karar veremez. Dava dilekçesinde durumun aciliyeti belirtilmeli, yürütmenin durdurulmasının ne denli gerekli olduğu izah edilmelidir.

Memur Disiplin Cezalarının İptali Davasında İstinaf ve Danıştay Aşaması

Memur Disiplin Cezalarının İptali Davasında İstinaf ve Danıştay Aşaması

Memur disiplin cezalarının iptali davasında, idare mahkemesinin kararlarına karşı istinaf yoluna gidilebilir. Bunun için öngörülen süre, kararın tebliğini izleyen günden itibaren 30 gündür. Dosyayı inceleyecek olan istinaf mercii ise bölge idare mahkemesidir ve konu hakkında vereceği karar kesindir.

Devlet memurluğundan çıkarma disiplin cezasının ise farklı bir özelliği bulunur. Bu cezayla ilgili verilen kararlarda temyiz yoluna başvurma imkanı da mevcuttur. Dolayısıyla, istinaf merciinin kararına karşı 30 gün içinde temyiz yoluna başvurulabilir. Temyiz mercii olan Danıştay, konuyu kesin şekilde karara bağlar.

Memur Disiplin Cezalarının Sicilden Silinmesi

Memur disiplin cezalarının sicilden silinmesi, belli süreler geçtikten sonra mümkündür. Uyarma ve kınama cezalarında 5 yıl, aylıktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezalarında ise 10 yıl geçtikten sonra ceza sicilden silinebilir.

Kanun’da öngörülen sürelerin dolmasıyla birlikte disiplin cezasının sicilden silinmesini isteyen memur, bunu  yetkili amirden talep etmelidir. Cezalar kendiliğinden silinmez. Memurun geçen süre içindeki hal ve tavırlarında bir engel yoksa talebi üzerine disiplin cezası sicilden silinir.

Burada değinilmesi gereken bir husus daha mevcuttur. Aylıktan kesme cezası alanlar 5 yıl, kademe ilerlemesinin durdurulması cezası alanlar ise 10 yıl boyunca aşağıdaki kadrolara atanamaz:

  • Daire Başkanı,
  • Daire Başkanı kadrosunun dengi ve daha üst kadrolar,
  • Bölge ve il teşkilatlarının en üst yönetici kadroları,
  • Düzenleyici ve denetleyici kurumların başkanlık ve üyeleri,
  • Vali,
  • Büyükelçi kadrolarına atanamaz.

Memur Disiplin Affı

Memur disiplin affı, disiplin cezaları için öngörülen sicilden silinme süresinin dolmasıyla birlikte cezanın kaldırılması halinde söz konusu olur. Bunun dışında, memur disiplin cezalarına itiraz edilirse yetkili idari makamı da disiplin cezasını ortadan kaldırabilir.

Son ihtimal ise memur disiplin cezalarına karşı dava açılması ve mahkemenin cezayı iptal etmesidir. Belirtilen ihtimaller dışında, memur disiplin affı mümkün değildir.

Memur Disiplin Suçlarının Tekrar İşlenmesi

Memur disiplin suçunu teşkil eden eylemin, sicilden silinme süresi içinde tekrar işlenmesi halinde, DMK 125 uyarınca bir derece ağır ceza uygulanır. Eğer aynı disiplin cezasını gerektiren bir başka eylem, sicilden silinme süresi içinde işlenmişse bunun üçüncü defa olması halinde bir derece ağır ceza uygulanır.

Aşağıdaki liste, memur disiplin cezalarının en hafif olanından en ağır olanına doğru sıralamasını içerir.

  • Uyarma,
  • Kınama,
  • Aylıktan Kesme,
  • Kademe İlerlemesinin Durdurulması,
  • Devlet Memurluğundan Çıkarma.

Sonuç

Memur disiplin cezaları, birçok farklı fiilden dolayı gündeme gelebilir. Disiplin soruşturması sürecinde idari usullere aykırı bir tutum söz konusu olursa bu duruma itiraz ederek ceza iptal ettirilebilir. Bunların tespitini sağlayarak süreci doğru yönetebilmek adına, uzman idare hukuku avukatından destek almakta yarar vardır.