Çalışma izni

Çalışma İzni

Yabancı çalışma izni, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından düzenlenen ve yabancıların Türkiye’de çalışmak için almak zorunda oldukları izin belgesidir. Çalışma izni alınabilmesi için başvuruların nasıl yapılacağı ve hangi çalışma izni türüne başvurulacağı tespit edilerek usulüne uygun başvuru yapılmalıdır. Aksi halde başvuruların reddi gündeme gelecektir. Başvurunun reddi halinde yabancı kişinin itiraz etme veya iptal davası açma hakkı bulunmaktadır.

İçindekiler

Çalışma İzni Nedir?

Çalışma izni, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından resmi belge şeklinde düzenlenen ve geçerlilik süreci boyunca yabancıya Türkiye’de hem çalışma hem de oturma izni veren bir belgedir. Ayrıca, Uluslararası İşgücü Kanunu’na göre, Türkiye’de bağımlı ya da bağımsız çalışmaya başlamadan önce izin alınması zorunludur. Aksi halde yabancı kişinin Türkiye’de herhangi bir işyerinde çalışması yasal değildir ve bunun birtakım yaptırımları bulunmaktadır.

Çalışma İzni Nasıl Alınır?

Çalışma izni, yabancıya ait kimlik numarası veya referans numarası ile işveren tarafından e-izin sistemi üzerinden başvuru yapılmasıyla alınır.

Çalışma izni alınması süreci için mevzuatımıza göre iki farklı usul öngörülmüştür. Bu usuller başvurunun yurtiçinden veya yurtdışından yapılmasına göre farklılık arz eder. Aşağıda bu usuller ayrıntılı şekilde incelenmiştir.

Çalışma İzni Yurtiçi Başvurusu

Çalışma izni yurtiçi başvurusu, yabancının Türkiye’de ve en az 6 ay süreli ve geçerliliği devam eden oturma izni bulunduğu durumda yapılır. Bu kişilerin, 99 ile başlayan yabancı kimlik numarası bulunur. İşveren, bu kimlik numarası ile e-izin sistemi üzerinden, çalıştırılacak yabancı için başvuru yapacaktır.

Çalışma İzni Yurtdışı Başvurusu

Çalışma izni yurtdışı başvurusu, yabancının yurtdışında olduğu ve en az 6 ay süreli ve geçerliliği devam eden oturma izni bulunmadığı durumda yapılır. Bu yabancıların öncelikle uyruğunda bulunduğu ülkedeki T.C. dış temsilciliğine giderek çalışma vizesi başvurusunda bulunması gerekir. Başvuru neticesinde, yabancı kişiye toplam 16 haneli bir referans numarası tesis edilir. İşveren, bu referans numarası ile e-izin sistemi üzerinden, çalıştırılacak yabancı için başvuru yapacaktır.

Çalışma İzni Başvuru Adımları

Başvurunun yurtiçi veya yurtdışı usulü ile yapılması farketmeksizin işveren tarafından e-izin sistemi üzerinden yapılması gerekir. Bu kapsamda işveren tarafından e-izin sistemi üzerinden yapılacak başvuruda şu adımlar takip edilir:

  • İlk olarak Bakanlığın internet sitesine gidilerek yabancı çalıştırabilmek için işyerlerinin sağlaması gereken kriterler incelenmelidir. Bu kriterlerin sağlanması halinde ise başvuru yapmaya başlanabilecektir.
  • Akabinde, Bakanlığın otomasyon sistemine işyeri kaydını oluşturacak olan SGK e-bildirge kullanıcısının kendi adına elektronik imzasının olup olmadığı kontrol edilmelidir.
  • Ayrıca, başvuruya başlamadan önce çalıştırılması planlanan yabancı ile iş sözleşmesi imzalanmalıdır. İş sözleşmesi örnekleri Bakanlığın internet sitesinde mevcuttur (Yurt dışı başvurularında bu sözleşmenin önceden taraflarca imzalanarak çalışma vizesi talep edilirken Dış temsilciliğe sunulmuş olması gerekir).
  • Yabancı çalışma izni başvurusuna geçmeden önce e-bildirge kullanıcısı tarafından Bakanlığın yabancı çalışma izni otomasyon sistemine girilerek işyeri kaydı oluşturulmalıdır. İşyeri kaydı, gerekli bilgi ve belgelerin girilmesinden sonra açılacak taahhütnamenin elektronik imza ile imzalanması ile tamamlanacaktır.
  • İşyeri kaydı oluşturulduktan sonra bu işyeri üzerinden e-bildirge kullanıcısı veya onun yetkilendirdiği bir kişi, e-imzası ile yabancı çalışma izni başvurusu yapılabilir.
  • E-izin uygulamasının sol menüsünde yer alan “Başvuru Yap” sekmesine girildikten sonra yabancının statüsü ve durumu ile ilgili başvuru seçeneği seçilmeli ve ilerleyen sekmelerde istenen bilgi ve belgelerin adım adım doldurularak tüm sekmelerin tamamlanması gerekmektedir. (Sekmede yer alan bilgileri tam olarak doldurulduğu sekme başlığının yanında çıkacak olan yeşil onay işaretinden anlaşılabilecektir.)
  • Tüm bilgi ve belge girişleri tamamlandıktan sonra en son aşamada başvuru kaydedebilir veya onaylanabilecektir. Onayla butonuna tıklayarak açılacak olan dilekçe, başvuru formu ve taahhütnamenin elektronik imza ile imzalanması halinde başvuru tamamlanmış ve değerlendirilmek üzere Bakanlığa ulaşmış olacaktır.
  • Başvurun değerlendirilmesi sürecinde gerektiğinde Bakanlık tarafından e-posta ile bilgilendirilme yapılabilmektedir. Ayrıca e-izin uygulamasının sol menüsünde yer alan “Başvuru Takip” sekmesine girerek başvurun son durumu ile ilgili bilgi alınabilmektedir.
  • Başvurunun Bakanlıkça  olumlu değerlendirilmesi halinde, gerekli harçları yatırmak için e-posta ile başvurucu bilgilendirilir. Yurt dışından yapılan çalışma izin başvurularında gerekli harç, değerli kağıt bedeli ve diğer ücretler yabancı şahıs tarafından ilgili dış temsilciliğimize bizzat yatırılacaktır.
  • Harç ve değerli kağıt bedeli yatırılmış olan çalışma izin başvuruları Bakanlık tarafından onaylanarak çalışma iznine dönüşür ve basılan çalışma izin kartları PTT kargo ile işyeri adresine gönderilir.
  • Yurt içinden yapılan başvurularda çalışma izni başlangıç tarihini izleyen 30 gün içinde, yurt dışından yapılan başvurularda ise yabancının yurda giriş tarihinden itibaren 30 gün içinde SGK sigortalı girişinin, en az Bakanlığa beyan edilmiş ücret üzerinden yapılması zorunludur.

DİKKAT: Yurt dışındaki T.C. temsilciliklerinden çalışma vizesi alarak Türkiye’ye gelen yabancılar, Türkiye’ye giriş tarihinden itibaren en geç 20 iş günü içerisinde en yakın göç idaresi müdürlüğüne giderek adres kaydını yaptırması gerekmektedir. 

Yabancı Çalışma İzni Sorgulama

Yabancı çalışma izni sorgulama Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı web sitesi üzerinden yapılır. Bu sistem içerisinden yabancıların çalışma izni ve çalışma izni muafiyeti sorgulama işlemleri yapılır.

Açılan ekranda “Sorgulamak İstediğiniz Başvuru Türünü Seçiniz” kısmında “Yabancı Çalışma İzni” seçeneği tıklanır. Ardından, “Yabancı Kimlik Numarası/Referans Numarası” ve “Başvuru Numarası” ilgili bölümlere girilerek başvuru sorgulaması yapılır.

Bakanlığın Değerlendirme ve Sonuçlandırma Süreci

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, gereken hallerde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının da görüşlerini almak suretiyle yabancı çalışma izni başvurusunu değerlendirir ve sonuçlandırır. Usulüne uygun olarak yapılan yabancı çalışma izni başvuruları, belgelerin tam ve eksiksiz olması kaydıyla Bakanlık tarafından en geç 30 gün içerisinde sonuçlandırılır. 

Başvurunun eksik belgelerle yapıldığının tespit edilmesi halinde, eksik belgelerin tamamlanması istemiyle başvurucuya bilgi verilir. Bu durumda ise 30 günlük süre eksik belgelerin Bakanlığa verildiği tarih itibariyle başlar.

Bakanlık yabancı çalışma iznine ilişkin olumlu veya olumsuz kararını, yurt dışından yapılan başvurularda, başvuru yapan yabancıya bildirmek üzere ilgili dış temsilciliğine de bildirilir. Yurt içinden yapılan başvurularda ise işverene bildirilir.

Çalışma İzni Türleri

Çalışma izni türleri Uluslararası İşgücü Kanunu’nda düzenlenmiştir. Kanuna göre çalışma izni türleri, süreli çalışma izni, süresiz çalışma izni, bağımsız çalışma izni, istisnai çalışma izni ve turkuaz kart olmak üzere 5 adettir.

Süreli Çalışma İzni

Süreli çalışma izni, iş veya hizmet sözleşmesinin süresini aşmamak ve belirli bir işyerinde veya bunları aynı işkolundaki işyerlerinde belirli bir işte çalışmak şartıyla ilk başvuruda en çok 1 yıl geçerli olarak verilen çalışma iznidir.

Uluslararası İşgücü Kanunu m.10/1 hükmünde süreli çalışma izni şu şekilde düzenlenmiştir:

“Başvurunun olumlu değerlendirilmesi halinde yabancıya, iş veya hizmet sözleşmesinin süresini aşmamak koşuluyla, gerçek veya tüzel kişiye ya da kamu kurum veya kuruluşuna ait belirli bir işyerinde veya bunları aynı işkolundaki işyerlerinde belirli bir işte çalışmak şartıyla ilk başvuruda en çok 1 yıl geçerli çalışma izni verilir.”

Süreli çalışma izni için uzatma başvurusu da yapılabilir. Uzatma başvurusu olumlu neticelenen yabancıya, aynı işverene bağlı olarak ilk uzatma başvurusunda en çok 2 yıl, sonraki uzatma başvurularında ise en çok 3 yıla kadar yabancı çalışma izni verilecektir. 

Süresiz Çalışma İzni

Süresiz çalışma izni, yabancıya Türkiye’de süresiz çalışma hakkı veren bir çalışma izni türüdür. Türkiye’de uzun dönem ikamet izni veya en az 8 sene kanuni çalışma izni olan yabancılar süresiz çalışma iznine başvurabilir.

Süresiz çalışma izni belgeleri çalışma izni başlangıç tarihi itibariyle her 5 yılın sonunda yenilenmektedir. Belge yenileme başvurusu süresiz çalışma izninin başladığı tarihten itibaren 5 yıllık sürenin dolmasından önceki 6 ay içerisinde ve her koşulda süre dolmadan yapılmalıdır. Ayrıca yabancılar süresiz çalışma iznine sahip olsalar dahi, özel düzenlemelerle kendilerine yapmaları yasaklanmış ve sadece Türk vatandaşlarının yapabileceği kabul edilen iş ve meslekleri yapmaları mümkün değildir.

Bağımsız Çalışma İzni

Bağımsız çalışma izni, yabancıya Türkiye’de kendi ad ve hesabına çalışma hakkı veren bir çalışma izni türüdür. Bu çalışma izni profesyonel meslek mensubu yabancılara, diğer kanunlarda belirtilen özel şartların sağlanması şartıyla verilmektedir. Ayrıca bağımsız çalışma izni süreli olarak düzenlenmektedir. Ancak herhangi bir süre öngörülmemiştir.

Bağımsız çalışma izninin ne olduğu, şartlarının neler olduğu, nasıl alındığı ve başvuruda bulunurken hangi belgelerin gerektiği ile ilgili daha detaylı bilgi edinmek için “bağımsız Çalışma İzni” yazısını okuyabilirsiniz.

İstisnai Çalışma İzni

İstisnai çalışma izni, Bakanlığın belirlediği işgücü politikalarına uygun olarak Uluslararası İşgücü Kanunu m.16’da belirtilen kişilere verilen çalışma iznidir.

Aşağıda liste halinde belirtilen yabancılar istisnai çalışma iznine başvuruda bulunabilirler.

  • Eğitim düzeyi, ücreti, mesleki deneyimi, bilim ve teknolojiye olan katkısı vb. özelliklerinden dolayı nitelikli işgücü olarak değerlendirilen,
  • Bilim ve teknolojiye olan katkısı, yatırım ve ihracat düzeyi, sağlayacağı istihdamın büyüklüğü vb. özelliklerinin olmasından ötürü nitelikli yatırımcı olarak değerlendirilen,
  • Belirli bir süre için işvereni tarafından Türkiye’de gerçekleştirilen bir projede istihdam edilen,
  • İçişleri Bakanlığı veya Dışişleri Bakanlığı tarafından Türk soylu olduğu bildirilen,
  • KKTC vatandaşları,
  • AB üyesi ülke vatandaşları,
  • Uluslararası koruma başvurusu sahibi, şartlı mülteci, geçici koruma sağlanan veya vatansız ya da mağdur destek sürecinden yararlanan insan ticareti mağduru,
  • Bir Türk vatandaşı ile evli ve eşiyle Türkiye’de evlilik birliği içerisinde yaşayan,
  • Yabancı devletlerin ve uluslararası kuruluşların Türkiye’deki temsilciliklerinde diplomatik dokunulmazlığı olmadan çalışan,
  • Alanındaki başarısı ile uluslararası düzeyde temayüz etmiş olarak bilimsel, kültürel, sanatsal veya sportif amaçla Türkiye’ye gelen,
  • Sınır ötesi hizmet sunucusu yabancılar, başvuruda bulunabilir.

İstisnai çalışma izninin ne olduğu, bu çalışma izni almak için hangi kriterlerin yerine getirilmesi gerektiği, ve kimlerin istisnai çalışma izni alabileceği ile ilgili daha detaylı bilgi edinmek için “istisnai çalışma izni” yazısını okuyabilirsiniz.

Turkuaz Kart

Turkuaz kart; nitelikli işgücü, mesleki deneyim veya çeşitli diğer şekillerde Türkiye’ye katkısı olacak kişilere süresiz ikamet ve çalışma izni imkanı veren karttır. Ayrıca bu kart, yabancının eşine ve 18 yaşından küçük ya da özel bakıma muhtaç çocuklarına da süresiz ikamet hakkı sağlamaktadır.

Turkuaz kart, ilk 3 yılı geçiş süresi olmak kaydıyla verilmektedir. Bakanlık bu süre içerisinde işveren ya da yabancıdan gerekli bilgi ve belge talep edebilecektir. Geçiş süreci içerisinde iptal edilmeyen turkuaz kartta yer alan geçiş süresi kaydı, yabancının başvurusu halinde kaldırılır ve süresiz turkuaz kart verilmektedir.

Turkuaz kart sahibi yabancılar Uluslararası İşgücü Kanununda düzenlenen süresiz çalışma izninin sağladığı haklardan yararlanır. Turkuaz kartın sağladığı haklar şunlardır:

  • Türkiye’de askerlik yapma yükümlülüğünden muaf olacaklardır.
  • Seçme ve seçilme, kamu görevlerine girme haklarından yararlanamazlar.
  • Sosyal güvenliğe ilişkin kazanılmış hakları saklı olup, bu hakların kullanımında ilgili mevzuattaki hükümlere tabidirler.
  • Bu kişilerin, Türkiye’deki ikamet, seyahat, çalışma, yatırım, ticari faaliyet, miras, taşınır ve taşınmaz iktisabı ile ferağı gibi konulara yönelik işlemleri, ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından Türk vatandaşlarına uygulanmakta olan mevzuata göre yürütülür.
  • Bu hak ve yükümlülüklerin kullanılmasında özel kanunlarda Türk vatandaşı olma koşulu aranmışsa, Turkuaz Karta sahip olan kişiler bu haklardan yararlanmayı talep edemezler.
  • 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 12. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında Turkuaz Kart sahibi ve yakını, millî güvenlik ve kamu düzeni bakımından engel teşkil edecek bir hali bulunmaması ve geçiş süresi kaydının kaldırılması şartıyla Bakanlıkça teklif edilmesi halinde Türk vatandaşlığını kazanabilir.

Turkuaz kartın ne olduğu, nasıl alındığı, gereken şartların ve gerekli belgelerin nelerden oluştuğu hakkında daha ayrıntılı bilgi edinmek için “turkuaz kart” başlıklı makalemizi inceleyebilirsiniz.

Turkuaz Kart

Yabancı Uyruklulara Çalışma İzni Alma Şartları

Yabancı uyrukluların çalışma izni alma şartları, Bakanlığın değerlendirme kriterlerinin yerine getirilmesidir. Bu kriterlerin hem yabancı çalışan hem de işveren tarafından yerine getirilmesi gerekir. Bu kapsamda yabancı uyrukluların çalışma izni alma şartları şunlardır:

  • Çalışma izni talep edilen işyerinde en az 5 Türk vatandaşının istihdam edilmesi gerekmektedir. Çalışma izni isteyen yabancının şirket ortağı olması halinde, beş kişilik istihdam şartı, Bakanlıkça verilecek bir yıllık çalışma izninin son 6 ayı için aranmaktadır. Aynı işyerinde birden fazla yabancı için çalışma izni talebinde bulunulması durumunda ise çalışma izni verilen ilk yabancıdan sonraki her bir yabancı için ayrı ayrı 5 Türk vatandaşı istihdamı aranmaktadır.   
  • İşyerinin ödenmiş sermayesinin en az 100.000 TL veya brüt satışlarının en az 800.000 TL veya son yıl ihracat tutarının en az 250.000 ABD Doları olması gerekmektedir.
  • Dernek ve vakıflarda çalışan yabancılara ilişkin izin taleplerinde 2. madde, yabancı devlet havayollarının Türkiye temsilciliklerinde, eğitim sektörü ve ev hizmetlerinde çalışacak yabancıların çalışma izni başvurularının değerlendirilmesinde ise, 1. ve 2. maddeler uygulanmayacaktır.
  • Çalışma izni başvurusunda bulunan şirket ortağı yabancının, 40.000 TL’den az olmamak üzere sermaye payının en az yüzde 20 olması gerekmektedir. 
  • İşveren tarafından yabancıya ödeneceği beyan edilen aylık ücret miktarının yabancının görev ve yetkinliği ile bağdaşır seviyede olması gerekir. Buna göre, başvuru tarihi itibariyle yürürlükte bulunan asgari ücret tutarı dikkate alınmak suretiyle yabancıya ödenecek ücretin en az;
    • Üst düzey yöneticiler ve pilotlar için asgari ücretin 6.5 katı,
    • Birim veya şube müdürleri ile mühendis ve mimarlar için asgari ücretin 4 katı,
    • Uzmanlık ve ustalık gerektiren işlerde çalışacaklar ile öğretmenler için asgari ücretin 3 katı,
    • Ev hizmetlerinde çalıştırılacak yabancılar için en az asgari ücret, diğer mesleklerde çalışacak yabancılar için asgari ücretin 1,5 katı,
    • Turizm-animasyon organizasyon firmalarında akrobat ve benzeri unvanlarda çalışacak yabancılar ile masör, masöz ve SPA terapisti gibi işlerde çalışacak yabancılar için asgari ücretin 2 katı olması gerekmektedir.
  • Bünyelerinde;
    • İzinli masaj salonu bulunduğunu kanıtlayan Kültür ve Turizm Bakanlığından belgeli en az üç yıldızlı turizm işletmelerinin, belgeli tatil köylerinin, resmi makamlardan alınmış faaliyet izni bulunan termal otellerin,
    • Hamam-sauna-SPA vb. kompleksi bulunduran belgeli turizm işletmeleri ile anlaşmalı (sözleşme bulunan) tesislerin,
    • En az 20 Türk vatandaşı çalıştıran resmi makamlardan izinli spor merkezlerinin,
    • Masör, masöz ve SPA terapisti gibi uzmanlık ve ustalık gerektiren işlerdeki yabancı çalıştırma talepleri değerlendirmeye alınacak, bu kapsamda bulunmayan işletme ve işyerlerinin talepleri ise uygun bulunmayacaktır.
  • Eğlence sektörünün ve turizm-animasyon organizasyon firmalarının uzmanlık ve ustalık gerektiren işlerinde istihdam edilecek yabancılar için en az 10 Türk vatandaşı çalıştırılması halinde her bir yabancı için ayrı ayrı 5 Türk vatandaşı istihdamına ilişkin kota ayrıca uygulanmayacaktır.
  • Türkiye’nin taraf olduğu ikili ya da çok taraflı sözleşmelerde hüküm bulunan haller ile kamu kurum ve kuruluşlarınca sözleşme veya ihale usulleriyle mal ve hizmet alımı işlerinde çalıştırılacak yabancılara ilişkin çalışma izin taleplerinin değerlendirilmesinde 1. ve 2. maddelerde belirlenen kriterler uygulanmayacaktır.
  • İleri teknoloji gerektiren işlerde veya aynı vasıflarda Türk uzmanın bulunmadığı hallerde Genel Müdürlük Makamınca verilecek onay üzerine 1. ve 2. maddelerde belirlenen kriterler uygulanmayacaktır.
  • Özellik Arzeden Doğrudan Yabancı Yatırım koşullarını taşıyan işletmelerde kilit personel dışında istihdam edilecek yabancılar için, 1. madde ile belirlenen kriter, işletmenin ülke çapındaki tüm işyerlerinde çalışan Türk vatandaşı sayısı esas alınarak uygulanır.

Şartların İstisnaları

Yukarıda belirtilen değerlendirme kriterlerine tabi olmayan yabancılar da bulunmaktadır. Ancak bu yabancılar yukarıdaki değerlendirme kriterlerinden muaf olsalar bile Türkiye’de çalışabilmek için çalışma izni almaları gerekir. Değerlendirme kriterlerinden muaf tutulan yabancılar şunlardır:

  • Anne, baba veya çocuğu Türk vatandaşı olan yabancılar,
  • En az 3 yıl süreyle Türk vatandaşı ile evlilik birliği içinde yaşayan yabancılar,
  • KKTC vatandaşları,
  • Türk veya akraba toplulukları uygulamaları çerçevesinde ikamet izni verilmiş olan yabancılar,
  • İnsani ikamet izni verilmiş olan yabancılar,
  • İnsan ticareti mağduru ikamet izni verilmiş olan yabancılar,
  • Vatansız statüsünde ikamet izni verilmiş yabancılar, değerlendirme kriterlerinden muaftırlar.

Yabancı Çalışma İzni İçin Gerekli Belgeler

Yabancı çalışma izni için gerekli belgeler şunlardır:

  • İşveren ve yabancı tarafından imzalanmış iş sözleşmesi,
  • Pasaport sureti,
    • Pasaportun Latin harfleri ile yazılı olmadığı durumlarda yeminli mütercim veya resmi makamlarca onaylı çevirisi de başvuruya eklenecektir. 
    • 6458 sayılı Kanunun 23. maddesi uyarınca; Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca talebi uygun bulunan yabancılara verilecek çalışma izinleri pasaport bitim tarihinden 60 gün önceki tarihi aşmayacak şekilde düzenlenmektedir. Ayrıca çalışma izni başvuru tarihi itibariyle 60 günden az süreli pasaport ve pasaport yerine geçen belgeyle yapılan çalışma izin başvuruları işleme alınmamaktadır.
  • Türkçe tercümesi yeminli mütercim veya resmi makamlarca onaylı Diploma veya Geçici Mezuniyet Belgesi sureti,
    • Mesleki hizmetler kapsamında çalışacak yabancılar ile Bakanlığın gerekli gördüğü mesleklerde çalışacak yabancılar için diploma zorunludur. Ev hizmetlerinde diploma ibrazı zorunlu olmayıp, bitirilen en son okula ilişkin beyan yeterlidir.
  • Kuruluşun en son sermaye ve ortaklık yapısını gösteren Türkiye Ticaret Sicil Gazetesi
  • Son yıla ait, vergi dairesi veya yeminli mali müşavir onaylı bilanço ve kar/zarar tablosu gerekmektedir.

Yukarıda belirtilen gerekli bilgi ve belgeler tüm çalışma izni türleri için ortak gerekli belgelerdir. Bu belgelerle birlikte, yabancının Türkiye’de çalışmak istediği sektörlere göre de ayrı ayrı bilgi ve belge yüklemesi gerekmektedir. Bu sektörlerin ne olduğu ve sektörlere göre hangi belgelerin istendiği aşağıdaki ayrıca açıklanmıştır.

Eğlence Sektörü Çalışma İzni Gerekli Belgeler

Eğlence sektörü çalışma izni başvurusu için gerekli belgeler şunlardır:

  • Türkçe tercümesi yeminli mütercim veya resmi makamlarca onaylı Bonservis, (Çalışma izni istenilen yabancının sanatçı olarak uluslararası üne sahip veya aynı düzeyde yabancı işletmelerde program yaparak çalışmış olduğunu gösteren bonservisinin üzerinde apostil şerhi veya Dış Temsilcilik tasdik şerhi bulunacaktır.) 
  • Türkçe ve yabancının dilinde düzenlenen İş Sözleşmesi, (İşveren ve yabancının ıslak imzaların bulunduğu iş sözleşmesi olmalıdır.),
  • Kültür ve Turizm Bakanlığından alınmış İşletme Belgesi gereklidir.

Ayrıca, yabancı sanatçılarla yapılacak iş sözleşmesinde olması gereken zorunlu şartlar da bulunmaktadır. Bu zorunlu şartlar şunlardır:

  • Yabancı sanatçıların çalışma sürelerini müteakip ülkelerine dönüşlerinde, dönüş biletleri ile yol masraflarının işverenlikçe karşılanacağını taahhüt edeceklerine ilişkin kayıt,
  • Ücretin her 6 ayda bir değişen asgari ücretin 3 katından daha düşük olamayacağına ilişkin taahhüt,
  • İşyeri Vergi Numarası,
  • Çalışanın haklarının yanı sıra, gerektiğinde danışılmak üzere 155 Polis İmdat ve 157 İnsan Ticareti Mağdurlarına Yönelik Yardım hattı, Alo 170 yardım hattı numaraları ile Bakanlığımız Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüklerinin irtibat telefonları yer alacaktır.

Eğlence sektörünün ne olduğu, hangi yabancıların bu çalışma iznine başvurabildiği, başvurmak için gerekli olan şartların ne olduğu gibi pek çok sorunun ayrıntılı şekilde incelendiği “eğlence sektörü çalışma izni” yazımızı inceleyerek daha fazla bilgi sahibi olabilirsiniz.

Havacılık Sektörü Çalışma İzni

Havacılık sektörü çalışma izni için gerekli belgeler şunlardır:

  • Türkçe tercümesi yeminli mütercim veya resmi makamlarca onaylı Pilot Lisansı,
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca düzenlenecek çalışma izni, yabancı uyruklu pilotların lisanslarını Türkiye’de geçerli kılan Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden alınacak Validasyon Belgesi ile birlikte geçerlilik kazanmaktadır.

DİKKAT: Bakanlıkça düzenlenecek olan havacılık sektörü çalışma izni, yabancı uyruklu pilotların lisanslarını Türkiye’de geçerli kılan Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden alınacak Validasyon Belgesi ile birlikte geçerlilik kazanmaktadır.

Bu başlık altında havacılık sektörü için çalışma izni konusu hakkında genel bilgilere yer verilmiştir. Havacılık sektöründe çalışmak amacıyla çalışma izninin alınması işlemi hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmak için konunun tüm ayrıntılarıyla ele alındığı “havacılık sektörü çalışma izni” başlıklı yazımızı inceleyebilirsiniz.

Kilit Personel

Kilit personel çalışma izni başvurusunda bulunmak için istenilen belgeler şunlardır:

  • Şirket veya şubenin “özellik arzeden doğrudan yabancı yatırım” olduğuna ilişkin bilgi ve belgeler, 
  • Yabancı personelin kilit personel olduğuna ilişkin bilgi ve belgeler, 
  • İrtibat bürosu faaliyetleri için son yıl içinde yurt dışından döviz getirilmiş olduğuna ilişkin belgeler, 
  • Yabancı Personel Bildirim Formu belgesi, 
  • Yabancının işe kabul belgesi veya onaylı sureti, 
  • Pasaport sureti ve tercümesi, 
  • Özgeçmiş formu 
  • Çalışma izni talep dilekçesidir.

Kilit personelin kimler olduğu, kilit personel çalışma izninin nasıl alınabileceği, özellik arzeden doğrudan yatırım miktarının ne kadar olduğu ve bu çalışma izni türüne nasıl başvuru yapılabileceğine ilişkin daha ayrıntılı bilgiler “kilit personel çalışma izni” yazısında yer almaktadır.

İrtibat Büroları

İrtibat bürolarının yaptığı çalışma izni başvurularında gerekli belgeler şunlardır:

  • Faaliyet izni belgeleri, (İrtibat bürolarında istihdam edilecek yabancılar için ilgili bakanlıktan alınmalıdır),
  • İrtibat büroları için son yıl içerisinde yurt dışından en az 200 bin ABD Doları veya karşılığı döviz getirilmiş olduğuna ilişkin belgeler, gerekir. (Büro yetkilisi için yetki belgesi ve döviz transferi ile ilgili banka dekontu, banka yazısı, döviz alım belgesi fotokopisi gibi belgelerdir.)

Şirket Ortağı Yabancıların Çalışma İzni

Şirket ortağı yabancıların çalışma izni için yaptığı başvurularda gerekli belgeler şunlardır:

  • Pasaport sureti,
  • Türkçe tercümesi yeminli mütercim veya resmi makamlarca onaylı Diploma veya Geçici Mezuniyet Belgesi sureti, 
  • Kuruluşun en son sermaye ve ortaklık yapısını gösteren Türkiye Ticaret Sicil Gazetesi,
  • Son yıla ait, vergi dairesi veya yeminli mali müşavir onaylı bilanço ve kâr/zarar tablosu gereklidir.

Şirket ortağı yabancıların çalışma iznini nasıl alabildiği, şartlarının neler olduğu ve bu çalışma iznini alması gereken ve gerekmeyen ortaklarının kimler olduğu konuları hakkında daha ayrıntılı bilgi edinmek için “şirket ortağı yabancıların çalışma izni” yazısını inceleyebilirsiniz.

Turizm Sektörü Çalışma İzni

Turizm sektörü çalışma izni için yapılacak başvurularda gerekli belgeler şunlardır: 

  • Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan alınmış İşletme ve Yatırım Belgesi, belgeli işletme değilse,, Ticaret odasından alınmış Faaliyet Belgesi,
  • Turizm işletmelerinde çalıştırılan yabancı personelin miktarı toplam personelin % 10’unu geçememektedir. Bu oran Kültür ve Turizm Bakanlığınca % 20’ye kadar artırılabilmektedir. Dolayısıyla 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu m.18 uyarınca, çalışma izni talep edilen her bir yabancı için en az beş Türk vatandaşının o işyerinde istihdamı zorunludur.

Turizm sektörü için yabancı çalışma izninin nasıl alınabildiği, turizm sektöründe yabancı personel çalıştırma kriterlerinin neler olduğu, bu sektörde çalışan yabancıyla iş sözleşmesi düzenlenirken dikkat edilmesi gereken hususların neler olduğu konuları hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olabilmek için “turizm sektörü çalışma izni” yazısını okuyabilirsiniz.

Yabancı Doktor Çalışma İzni

Yabancı doktor çalışma izni başvuruları için gerekli belgeler şunlardır:

  • Ön izin belgesi (Sağlık Bakanlığına bağlı özel sağlık kurumlarında görev alacak olan yabancı sağlık meslek mensupları için, görev yapacakları sağlık kurumunun bulunduğu ilin il sağlık müdürlüğünden alınmış yabancının mesleki yeterliliğini göstermelidir),
  • Faaliyet izin belgesi (Yabancı doktoru veya diğer sağlık çalışanlarını istihdam etmek isteyen özel sağlık kurumları il sağlık müdürlüğünden alabilirler). 
  • Yabancının yurt dışındaki fakültelerden mezun olması halinde ise diploma denklik belgesi

663 sayılı KHK ile yabancı doktor ve hemşirelerin Türkiye’de çalışabilmelerine imkan verilmiştir. Dolayısıyla yabancı uyruklu doktor/hemşire istihdam edecek özel sağlık kuruluşları il sağlık müdürlüğünden almış olduğu ön izin (mesleki yeterlilik) belgesi ile birlikte Bakanlığa çalışma izni başvurusu yapılabilir. Ayrıca çalışma izni istenilen yabancının yurt dışındaki fakültelerden mezun olması halinde ise diploma denklik belgesinin ibrazı zorunludur.

Yabancı doktor çalışma izni kriterlerinin neler olduğu, ön izin sürecinin nasıl işlediği, ön izin başvurusu için gerekli belgelerin neler olduğu hususunda daha ayrıntılı bilgiler edinmek için “yabancı doktor çalışma izni” yazısını okuyabilirsiniz.

Yabancı Bakıcı Çalışma İzni

Ev hizmetlerinde yabancı personel çalıştırmak için yapılan yabancı bakıcı çalışma izni başvurularının son zamanlarda giderek artmıştır. Bu yüzden Bakanlık bu izin türünün istismarını önlemek ve çalışma izni verilen yabancıların güvenliği açısından aşağıda belirtilen birtakım sınırlamalara gitmiştir. 

  • Ev hizmetlerinde yaşlı, hasta ve çocuk bakımı dışında yabancılara çalışma izni verilmesi mümkün değildir.
  • İşverenin bakım gerektirecek hastalığının bulunduğunun sağlık kurulu raporu ile kanıtlanması zorunludur.
  • Ciddi bakım gerektiren ağır haller dışında erkek yabancılara konutlarda çalışma izni verilmemektedir.

Yabancı bakıcı çalışma izni için gerekli belgeler şunlardır:

  • İşveren ve yabancı tarafından imzalanmış iş sözleşmesi, (Yurt dışı başvurularında bu sözleşmenin önceden taraflarca imzalanarak çalışma vizesi talep edilirken T.C. dış temsilciliklerine yabancı personel tarafından sunulması gerekir),
  • Pasaport sureti,
  • Ev hizmetlerinde diploma ibrazı zorunlu olmayıp, bitirilen en son okula ilişkin beyan yeterlidir.
  • İşverene ait kimlik kartı,
  • Bakımı yapılacak olan kişinin kimlik kartı (bakılacak kişi yaşlı ise sağlık belgesi veya heyet raporu da alınması gereklidir),
  • İşverenin nüfus kayıt örneği,
  • Yaşlı, hasta ya da çocuğun vukuatlı nüfus kayıt örneği,
  • İşverenin gelir durumunu gösteren belge,
  • Birinci dereceden yakını işveren olacak ise, yakınlığı gösteren belge de gereklidir.

Yabancı bakıcı çalışma izninin ne olduğu, nasıl alındığı, yabancı bakıcı çalıştırma kriterlerinin nelerden oluştuğu, iş sözleşmesinde dikkat edilmesi gereken hususların neler olduğu konuları hakkında daha ayrıntılı bilgiler “yabancı bakıcı çalışma izni” yazımızda yer almaktadır.

Yabancı Mimar ve Mühendis Çalışma İzni

Yabancı mimar ve mühendis çalışma izni için gerekli belgeler şunlardır:

  • Mesleki hizmetler kapsamında mühendis ve mimar olarak çalışma izni talep eden yabancıların, yurt dışında yüksek öğrenim görmesi halinde ilgili mevzuata uygun olarak alacağı “Diploma veya Geçici Mezuniyet Denklik Belgesi”
  • Mühendis/Mimar/Şehir plancısı olarak yabancı uzman istihdam edecek tüzel kişilikler, aynı meslekte Türk istihdam edildiğini ispata dair ücret bordrosu ibraz edilmelidir.

Bu başlık altında yabancı mimar ve mühendis çalışma izni konusu hakkında genel bilgilere yer verilmiştir. Yabancı mimar ve mühendislerin çalışma izninin alınması işlemi hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmak için konunun tüm ayrıntılarıyla ele alındığı “yabancı mimar ve mühendis çalışma izni” başlıklı yazımızı inceleyebilirsiniz.

Yabancı Öğrenci Çalışma İzni

Türkiye’de bir yükseköğretim kurumunda örgün öğretim programlarına kayıtlı yabancı öğrenciler, çalışma izni olmak kaydıyla çalışabilirler. Ülkemizde ön lisans, lisans, yüksek lisans ve doktora öğrencileri öğrenimlerinin ilk yılının tamamlanmasından sonra yabancı öğrenci çalışma iznine başvurabilirler.

Yabancı öğrenci çalışma izni için gerekli belgeler şunlardır:

  • İşveren ve yabancı tarafından imzalanmış iş sözleşmesi (Yurt dışı başvurularında bu sözleşmenin önceden taraflarca imzalanarak çalışma vizesi talep edilirken T.C. dış temsilciliklerine yabancı tarafından sunulması gerekir),
  • Kuruluşun en son sermaye ve ortaklık yapısını gösteren Türkiye Ticaret Sicil Gazetesi,
  • Son yıla ait, vergi dairesi veya yeminli mali müşavir onaylı bilanço ve kâr/zarar tablosu istenir.

Yabancı öğrenci çalışma izni için yabancı öğrenciden istenen gerekli belgeler şunlardır:

  • Pasaport sureti,
  • Biyometrik fotoğraf,
  • Öğrenci belgesi, gerekir.

Bu başlık altında yabancı öğrenci çalışma izni konusu hakkında genel bilgilere yer verilmiştir. Yabancı öğrenci çalışma izninin alınması işlemi hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmak için konunun tüm ayrıntılarıyla ele alındığı “yabancı öğrenci çalışma izni” başlıklı yazımızı inceleyebilirsiniz. 

Yabancı Öğrenci Staj İçin Çalışma İzni Almalı Mıdır?

Yabancı öğrencinin üniversite eğitimi gereği yapılması zorunlu olan stajlar için çalışma izni muafiyetine başvuru yapması gerekmektedir.

UİK Uygulama Yönetmeliği 48/1-n hükmüne göre, Türkiye’de bir örgün öğretim programına kayıtlı yabancı öğrencilerden ilgili mevzuat gereği mesleki eğitim kapsamında bir işveren yanında staj yapması zorunlu olanlar, zorunlu staj süresince çalışma izni muafiyeti kapsamında değerlendirilirler.

Yabancı Öğretmen Çalışma İzni

Yabancı öğretmen çalışma izni başvurusu için gerekli belgeler şunlardır:

  • Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel öğretim kurumlarında görev alacak yabancılar için MEB’den alınmış yabancının mesleki yeterliliğini gösterir belge (Ön izin belgesi),
  • Yabancı kişi çalıştıracak özel öğretim kurumları için, MEB’den alınmış “Kurum Açma ve Öğretime Başlama İzni” ve “Ruhsatname”, yabancı öğretmen çalışma izni için gerekli belgelerdendir.

Yabancı öğretmen çalışma izninin nasıl alındığı, yabancı öğretmenlerin çalışma izni alması için şartların neler olduğu, ve MEB ön izin sürecinin nasıl işlediği hakkında ayrıntılı bilgi edinmek için “yabancı öğretmen çalışma izni” yazımızı okuyabilirsiniz.

Yabancı Öğretmen Çalışma İzni

Yabancı Personel ile Yapılacak İş Sözleşmesinde Dikkat Edilecekler

Yabancı personel ile yapılacak iş sözleşmesinde dikkat edilmesi gerekenler şunlardır:

  • Yabancı ve işveren arasında imzalanacak iş sözleşmesinin İş Kanunu ve diğer mevzuat hükümlerine uygun olması,
  • İş sözleşmesinde yabancıya ödenecek ücretin Bakanlığın değerlendirme kriterlerine belirtilen zorunlu asgari ücretlerin altında olmaması, (Bu ücretler bir alt başlıkta açıklanmıştır.)
  • Yabancının çalışacağı sektörlere göre, kişinin niteliği gereği işe alımı yapılmışsa buna uygun bir işte çalıştırılacak olması, gerekir. de iş sözleşmesinde gerekli düzenlemelerin yapılması gerekmektedir.

Yabancı Personeller için Zorunlu Asgari Ücretler 

Yabancı personeller için belirlenen ücretin, yabancının görev ve yetkinliği ile bağdaşır seviyede olması gerekmektedir. Buna göre, başvuru tarihi itibariyle yürürlükte bulunan asgari ücret tutarı dikkate alınmak suretiyle, yabancıya ödenecek ücretin en az aşağıda belirtilen miktarlarda olması gerekmektedir.

  • Üst düzey yöneticiler ve pilotlar için asgari ücretin 6.5 katı (01.01.2023 tarihinden itibaren brüt 65.052,00 TL),
  • Birim veya şube müdürleri ile mühendis ve mimarlar için asgari ücretin 4 katı (01.01.2023 tarihinden itibaren brüt 40.032,00 TL),
  • Uzmanlık ve ustalık gerektiren işlerde çalışacaklar ile öğretmenler için asgari ücretin 3 katı (01.01.2023 tarihinden itibaren brüt 30.024,00 TL),
  • Ev hizmetlerinde çalıştırılacak yabancılar için en az asgari ücret (01.01.2023 tarihinden itibaren brüt 10.008,00 TL), diğer mesleklerde çalışacak yabancılar için asgari ücretin 1,5 katı (01.01.2023 tarihinden itibaren brüt 15.012,00 TL),
  • Turizm-animasyon organizasyon firmalarında akrobat ve benzeri unvanlarda çalışacak yabancılar ile masör, masöz ve SPA terapisti gibi işlerde çalışacak yabancılar için asgari ücretin 2 katı (01.01.2023 tarihinden itibaren brüt 20.016,00 TL) olması gerekmektedir.

Yukarıda belirtilen çeşitli mesleklere göre yabancıya ödenecek ücretin iş sözleşmesinde doğru bir şekilde belirtilmesi gerekmektedir. Yabancıya ödenecek ücretin bu tutarların altında olacak şekilde iş sözleşmesinde düzenlenmesi çalışma izni başvurusunun reddi sebebidir.

Çalışma İzni Alınamayacak Meslekler Nelerdir?

İlgili kanunlarda sadece Türk vatandaşlarına hasredilmiş bulunan meslek ve görevlerde yabancılara çalışma izni verilmesi mümkün değildir. Buna göre çalışma izni alınamayacak meslekler şunlardır:

  • Özel Güvenlik Şirketleri İçin Kurucu, Yönetici, Eğitici ile Şirket Tüzel Kişi Ortağının Yetkilendirdiği Temsilciler,
  • Özel Güvenlik Görevlileri,
  • Çarşı ve Mahalle Bekçiliği, 
  • Mali Müşavirlik, 
  • Kooperatif Yönetim Kurulu Üyeleri,
  • Gümrük Müşavir Yardımcısı,
  • Türkçeden Başka Dille Öğretim Yapan ve Yabancılar Tarafından Açılmış Bulunan Okulların Kurucuları,
  • Özel Hastanelerde Mesul Müdür,
  • Diş Hekimliği, Hasta Bakıcı, 
  • Eczacılık,  
  • Veterinerlik, 
  • Uzmanlık Eğitimi Dışında Çalışacak Yabancı Asistanlar, 
  • Noterlik, 
  • Hakim ve Savcılık,
  • Avukatlık,
  • Arabuluculuk, 
  • Bilirkişilik,
  • Konkordato Komiserliği, 
  • Stajyer Havacılık Bilgi Yönetimi Memurluğu, 
  • Fahri Trafik Müfettişliği,
  • Taşıma İşleri Organizatörlüğü, 
  • Acente Sorumlusu, Seyahat Acentesi Sorumlusu, 
  • Turist Rehberliği,
  • Kara Suları Dahilinde Balık, İstiridye, Midye, Sünger, İnci, Mercan İhracı, Dalgıçlık, Arayıcılık, Kılavuzluk, Kaptanlık, Çarkçılık ,Katiplik, Tayfalık vb. 
  • Spor Müşavirliği, 
  • Tarım Alanında İş Aracılığı, 
  • Gemi Acente Yetkilisi ve Gemi Acente Personeli, 
  • Daimî Nezaretçi, Teknik Elemanlık.

Yukarıda çeşitli kanun ve yönetmeliklere göre yalnızca Türk vatandaşlarının yapabileceği iş ve meslekler belirtilmiştir. Bu meslek dallarına yabancı kişilerin, yabancı çalışma izni başvurusunda bulunmaları mümkün değildir.

Çalışma İzni Muafiyetleri

Çalışma izni muafiyeti, Türkiye’de çalışma izni almaksızın çalışma ve ikamet hakkı veren belgeyi ifade etmektedir. Çalışma izni muafiyeti başvurusunda bulunabilecek kişiler, Uluslararası İşgücü Kanunu Uygulama Yönetmeliği’nin 48.maddesinde sayılmıştır. Yönetmeliğe göre çalışma izni muafiyeti alabilecek kişiler ve muafiyet süreleri şunlardır:

  • Bilim, kültür ve sanat alanında çalışacak yabancılara 1 aya kadar,
  • Türkiye’den ihraç veya Türkiye’ye ithal edilen mal ve hizmetlere ilişkin eğitim verecek ya da Türkiye’ye ithal edilen makine ve sistemlerin kullanımı, bakımı veya onarımı hakkında eğitim verecek yabancılara 3 aya kadar,
  • Yurtdışında ikamet edip de bakanlıklarca Türk soylu olduğu tespit edilen yabancılara 3 aya kadar,
  • Sportif faaliyetlerde çalışacaklara 3 aya kadar,
  • Üniversite uluslararası öğrenci değişim programları (Erasmus, AIASEC, Farabi vs.) kapsamında staj yapacak yabancılara 4 aya kadar, bu değişim programlarının Uluslararası İşgücü Genel Müdürlüğü tarafından onaylanması halinde 12 aya kadar,
  • Uluslararası İşgücü Genel Müdürlüğünce belirlenen mevsimlik tarım ve hayvancılık işlerinde çalışacak yabancılara 6 aya kadar,
  • Ekonomi, sosyo-kültürel konular, teknoloji veya eğitim alanlarında Türkiye’ye önemli katkılarda bulunacağı ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca bildirilen yabancılara 6 aya kadar,
  • Tur operatörü temsilcisi olarak çalışacak yabancılara 8 aya kadar,
  • Belgeli turizm işletmelerinin sınırları dışında faaliyette bulunacak fuar ve sirklerde çalışacak yabancılar altı aya kadar,
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı ile TFF’nin uygun görüşü alınarak, spor meşruhatlı vize ile Türkiye’ye gelen yabancı sporcu, antrenör, fizyoterapist, masör ve sair personele Türkiye’deki spor kulüpleri ile olan sözleşme sürelerince,
  • Türkiye ile Avrupa Birliği arasındaki mali işbirliği anlaşmaları kapsamında Türkiye’de çalışanlara çalışma süreleri boyunca,
  • Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı olup da kabotaj hattı dışında çalışan gemilerdeki yabancı gemi adamlarına iş sözleşmesi süresi bitene kadar,
  • Türkiye’de bir örgün öğretim programına kayıtlı olan yabancı üniversite öğrencilerinden zorunlu stajı olanlara staj süresi boyunca,
  • Yabancı ülkelerin Türkiye’deki diplomatik veya konsüler temsilcilerinde memur olanlara görevleri süresince, iş sözleşmesiyle çalışanlara ise sözleşme sona erene kadar,
  • Yabancı ülkelerin Türkiye’deki diplomatik ve konsüler temsilciliklerinin bağlı birimi olarak faaliyet gösteren okullarda, kültür kurumlarında ve din kurumlarında görevli yabancılara görevleri süresince,
  • TUS veya DUS için Türkiye’ye gelen yabancılara eğitim süresince,
  • Sınırötesi hizmet sunucularına 1 aya kadar,
  • Anonim şirketlerin Türkiye’de ikamet etmeyen yabancı yönetim kurulu üyelerine 3 aya kadar,
  • Tıpta veya diş hekimliğinde uzmanlık yapan yabancılara eğitimleri süresince,
  • Türk-Japon Bilim ve Teknoloji Üniversitesi bünyesinde çalışacak yabancı uyruklu personel, araştırmacı veya yöneticiler iş sözleşmeleri süresince,
  • Anonim şirket dışındaki şirketlerin, yönetici olmayan yabancı ortaklarına 3 aya kadar,
  • MSB bünyesinde fabrika veya tersanelerde veya MKE bünyesinde çalışanlara iş sözleşmeleri boyunca çalışma izninden muafiyet tanınabilir.

Çalışma izni muafiyeti için gerekli belgeler ise şunlardır:

  • Yabancıya ait biyometrik fotoğraf,
  • Geçerli pasaport veya pasaport yerine geçen belge,
  • Eğitim ve varsa işyeri bilgileri ile bunlara ilişkin kanıtlayıcı belgeler, gereklidir.

Bu başlık altında çalışma izni muafiyetleri konusu hakkında genel bilgilere yer verilmiştir. Çalışma izni muafiyetleri hususu hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmak için konunun tüm ayrıntılarıyla ele alındığı “çalışma izni muafiyeti” başlıklı yazımızı inceleyebilirsiniz. 

Suriyelilerin Çalışma İzni

Suriyelilerin çalışma izni, geçici koruma sağlanan yabancılar statüsündeki çalışma izni başvuruları kapsamında değerlendirilir. Geçici koruma kapsamında bulunan Suriyelilerin Türkiye’de çalışabilmelerine ilişkin kurallar, Geçici Koruma Sağlanan Yabancıların Çalışma İzinlerine Dair Yönetmelik hükümlerinde düzenlenmiştir.

Suriyelilerin çalışma izni alabilmesi şartları şunlardır:

  • Suriyeli kişinin, geçici koruma kimlik belgesine ve 99 ile başlayan yabancı kimlik numarasına sahip olması gerekir. 99 ile başlayan yabancı kimlik numarası, geçici koruma kimlik belgesi ile verilmektedir.
  • Suriyeli kişinin, başvurunun yapıldığı tarih itibariyle en az 6 aylık geçici koruma süresi boyunca Türkiye’de bulunmuş olmalıdır. 
  • Öğretmenlik, doktorluk, akademisyenlik gibi ön izin alma zorunluluğu olan meslekler için Milli Eğitim Bakanlığından, Sağlık Bakanlığından yahut Yükseköğretim Kurulundan ön izin belgesi almış olunması gerekmektedir. 
  • Yapılan başvurunun, yalnızca Türk vatandaşları tarafından icrasına izin verilen mesleklere ilişkin olmaması gerekir.
  • Başvuru, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının geçici koruma altındaki yabancıların yapmasına izin verdiği işlerden biri için yapılmış olmalıdır.
  • Geçici koruma altında olan Suriyeli işçilerin istihdam edileceği iş yerinde, il ve istihdam kotası şartlarının sağlanması gerekmektedir.

Suriyelilerin çalışma izni alma şartları, nasıl alabildiği, Bakanlığın değerlendirme kriterleri ve istihdam kotası gibi en çok merak edilen konularla ilgili ayrıntılı bilgiler  “suriyeli çalışma izni” yazımızda yer almaktadır.

Türk Soylu Yabancıların Çalışma İzni

İçişleri veya Dışişleri Bakanlığı tarafından Türk soylu olduğu bildirilen yabancılar Türk vatandaşlarına hasredilen iş ve meslekler için Türkiye’de ihtiyaç duyulan meslek ve sanat dallarında çalışmak üzere başvuru yapabilir. Ancak, Türk Silahlı Kuvvetleri ve Güvenlik Teşkilatı hariç olmak üzere kamu, özel kuruluş veya işyerlerinde bu meslek ve sanat dallarında çalışabilirler.

Bu başlık altında Türk soylu yabancıların çalışma izin belgesi alması konusu hakkında genel bilgilere yer verilmiştir. Türk soylu yabancıların çalışma izni alabilmesi hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmak için, konunun tüm ayrıntılarıyla ele alındığı “Türk soylu çalışma izni” başlıklı yazımızı inceleyebilirsiniz. 

Çalışma İzni Harç ve Masrafları

Çalışma iznine ilk başvurusunda ve süre uzatım başvurularında çeşitli harç ve masrafların ödenmesi gerekir. 2023 yılı için geçerli yabancı çalışma izni ücret, harç ve masrafları aşağıda tablo halinde verilmiştir.

İZİN TÜRÜ/SÜREHARÇ VE HARÇ TUTARI (TL)
Süreli/ 1 yıla kadar (1 yıl dahil),Süreli Çalışma İzin Belgesi 3.090,20,
Süreli/ 1 yıldan fazla ve 2 yıl süreli izin,Süreli Çalışma İzin Belgesi 6.180,40,  
Süreli/ 2 yıldan fazla ve 3 yıl süreli izin,Süreli Çalışma İzin Belgesi 9.270,60,
Süreli/ 3 yıldan fazla ve 4 yıl süreli izin,Süreli Çalışma İzin Belgesi 12.360,80,
Süreli/ 4 yıldan fazla ve 5 yıl süreli izin,Süreli Çalışma İzin Belgesi 15.451,00,
Süresiz,Çalışma İzin Belgesi 30.914,50,
Bağımsız,Çalışma İzin Belgesi 30.914,50,
Geçici Koruma Çalışma İzni/ 1 yıl (Standart),Çalışma İzin Belgesi 1149,60.

Yukarıda belirtilen ücretlerin yanında, değerli kağıt bedelinin de ödenmesi gerekir. 01.01.2023’den geçerli olmak üzere, yabancı çalışma izin belgesi değerli kağıt bedeli 356 TL’dir.

DİKKAT: Bildirim tarihinden itibaren 30 gün içerisinde istenilen harç ve değerli kağıt bedelinin yatırılmaması hallinde, yabancının çalışma izni başvurusu işlemden kaldırılır. Dolayısıyla, bu süre içerisinde istenilen harç ve değerli kağıt bedelini ayrı ayrı olarak yatırılmış olmasına dikkat edilmelidir.

Çalışma İzni Kaç Günde Çıkar?

Çalışma izni başvuruları Bakanlık tarafından en geç 30 gün içerisinde sonuçlandırılır.

Çalışma İzni Kaç Günde Çıkar?

Çalışma İzni Başvurusunun Reddi, Redde İtiraz ve İptal Davası

Çalışma izni başvurusunun reddi, Uluslararası İşgücü Kanunu 9.maddesinde bentler halinde belirtilen kıstaslara uyulmaması nedeniyle gündeme gelir. Çalışma izni başvurusunun reddine sebep olacak bazı hususlar şunlardır:

  • Sahte veya yanıltıcı bilgi ve belgelerle yapılan, 
  • Yabancı istihdam edilmesine ilişkin gerekçesi yeterli görülmeyen, 
  • Diğer kanunlarda Türk vatandaşlarına hasredilen iş ve meslekler için yapılan,
  • Gerekli nitelik ve uzmanlığı taşımadığı anlaşılan yabancılara ilişkin olan, 
  • Kanuni süresi içinde yapılmayan veya eksiklikleri tamamlanmayan başvurular,
  • Bakanlıkça belirlenen değerlendirme kriterlerini karşılamayan, 
  • 6458 sayılı Kanunun 7 nci, 15 inci ve 54 üncü maddeleri kapsamında olduğu İçişleri Bakanlığınca bildirilen yabancılara ilişkin olan, (Türkiye’ye girmelerine izin verilmeyecek, vize verilmeyecek veya sınır dışı etme kararı alınmış yabancılardan olduğu İçişleri Bakanlığınca bildirilen yabancılara ilişkin olan),
  • Kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından Türkiye’de çalışmasında sakınca görülen yabancılara ilişkin olan,
  • Çalışma izni harcı ve değerli kâğıt bedeli yatırılması bildirimi tarihinden itibaren otuz gün içerisinde harç ve değerli kâğıt bedeli yatırılmayan, çalışma izni başvurusunun reddi gündeme gelir.

Yukarıda sayılan sebeplerden birisinin varlığı, başvurunun reddedilmesi için yeterlidir. Ancak, ret sebepleri yukarıda sayılanlardan ibaret değildir. İzin başvurusunun reddine karşı, yabancının itiraz etme veya iptal davası açma hakkı bulunur. Eğer öncelikle itiraz yoluna başvurulursa, iptal davası açma süresi durur. Ayrıca, itiraz reddedilirse iptal davası açılabilir.

Çalışma izni başvurusunun reddine karşı itirazlar, ret kararının yabancıya tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içerisinde, e- izin sistemi üzerinden yapılır. İtiraz başvurusunda, itiraz konusuna ilişkin hukuki şekilde bir dilekçe hazırlanmalı, dilekçedeki gerekçeleri ispatlayacak bilgi ve belgeler de eklenmelidir. Bu kapsamda belgeler ve dolayısıyla başvuru, e-imzalı olacak şekilde sisteme yüklenmelidir.

Çalışma izni başvurusunun reddine karşı iptal davası ise, kararın yabancıya tebliğini izleyen günden itibaren 60 gün içinde idare mahkemesinde açılır. Eğer, önce itiraz edilmişse, iptal davası açma süresi duracaktır. Örneğin, ret kararının kişiye tebliğ edilmesini izleyen 15. günde itiraz edilmişse, iptal davası açmak için kişinin, itiraz sonucu verilen kararının tebliğini izleyen günden itibaren 45 günü vardır.

Çalışma izni başvurusunun reddine karşı yapılacak başvurularda, dilekçeler hukuki bir şekilde yazılmalıdır. Bu noktada, başvurunun kanunen hangi maddeye dayanılarak reddedildiği tespit edilmelidir. Tespit işleminden sonra, ilgili maddeye ve somut duruma göre bir dilekçe hazırlanmalıdır. Aksi takdirde başvurunun reddi gündeme gelecektir. Bu anlamda sürecin etkin ve hızlı şekilde yönetilmesi için alanında uzman bir yabancılar avukatına danışılması faydalı olacaktır.

Bu konu başlığı altında yabancı çalışma izni başvurusunun reddine ilişkin genel hatlarıyla bilgi verilmiştir. Daha fazla bilgi için çalışma izni başvurusunun reddine sebep olan tüm nedenlerin ve kanun maddelerinin incelendiği, redde itiraz veya iptal davası sürecinin kapsamlı şekilde anlatıldığı “çalışma izni başvurusunun reddi” makalemizi inceleyebilirsiniz.

Çalışma İzni Başvurusunun Reddi Halinde Yeniden Çalışma İzni Başvurusu Yapma

Çalışma izni başvurusunun reddi halinde yeniden çalışma izni başvurusu yapılabilir.

Tekrar başvurularda dikkat edilmesi gereken en önemli husus, ret kararı verilen önceki başvurudaki eksikliklerin giderilmiş olmasıdır. Bu noktada, yeni başvuru yapılmadan önce, eksikliler doğru şekilde tespit edilmeli ve bu defa usulüne uygun bir başvuru yapılmalıdır. Aksi halde tekrardan ret işlemi ile karşı karşıya kalınması muhtemeldir.

Çalışma İzninin Bakanlıkça İptali, İptale İtiraz ve İptal Davası

Çalışma izninin geçerliliğini kaybetmesi veya Bakanlıkça iptali hususu Uluslararası İşgücü Kanunu m.15’te detaylı olarak düzenlenmiştir. UİK 15/1’e göre, çalışma izni ve çalışma izni muafiyeti, sürenin sona ermesi ya da Bakanlıkça iptal edilmesi ile geçerliliğini kaybetmektedir. Bu kapsamda çalışma izninin Bakanlıkça iptali şu hallerde mümkündür:

  • Yabancının çalışma izni veya çalışma izni muafiyetinin geçerlilik tarihinden itibaren 6 ay içinde Türkiye’ye gelmemesi, 
  • İçişleri Bakanlığı veya Dışişleri Bakanlığının uygun görüşünün bulunması hâli hariç, pasaportunun veya pasaport yerine geçen belgesinin geçerlilik süresinin uzatılmaması, 
  • Uluslararası İşgücü Kanununda belirtilen hükümlere aykırı olarak çalıştığının tespiti, 
  • Çalışmasının herhangi bir nedenle sona ermesi, 
  • Çalışmak için yapılan izin başvurusunun sahte veya yanıltıcı bilgi ve belgelerle yapıldığının sonradan tespiti, 
  • 11. madde kapsamında olması ve geçiş süresi içinde talep edilen bilgi ve belgeleri sunmaması ya da bunların niteliklerini kaybettiğinin anlaşılması, 
  • 6458 sayılı Kanunun 7., 15. ve 54. maddeleri kapsamında olduğunun İçişleri Bakanlığınca bildirilmesi, 
  • Kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından Türkiye’de çalışmasında sakınca olduğunun ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca bildirilmesi, 
  • Sağlık sebepleri veya zorunlu kamu hizmeti gibi mücbir sebepler dışında süreli çalışma izinlerinde aralıksız olarak altı aydan, bağımsız ve süresiz çalışma izinlerinde ise aralıksız olarak bir yıldan uzun süre Türkiye dışında kalması, 
  • Turkuaz Kart sahibi olması hâlinde yurt dışında kalış süresinin Bakanlıkça belirlenen süreyi aşması, hallerinde çalışma izni iptal edilir.

Yabancı çalışma izninin iptali durumunda, yabancının başvurabileceği 2 farklı hukuki imkan vardır. Bunlardan ilki itiraz yolu, ikincisi ise iptal davası açılmasıdır. Gerek iptal davası açılması gerekse itiraz edilmesi süreci, yukarıda açıklanan çalışma izni başvurusunun reddine karşı başvurulacak usul ile aynıdır.

Yabancı Çalışma İzni Uzatma Başvurusu Nasıl Yapılır?

Yabancı çalışma izni uzatma, e-izin otomasyon sistemi üzerinden başvuru yoluyla yapılmaktadır. Yabancı çalışma izni uzatma başvurusu, mevcut çalışma izninin bittiği tarihten geriye doğru en fazla 60 gün kalmasından itibaren ve her halde izin süresi sona ermeden yapılır.

Bir yıllık kanuni çalışma süresinden sonra, yapılacak uzatma başvurusunun olumlu değerlendirilmesi hâlinde aynı işverene bağlı olarak ilk uzatma başvurusunda en çok 2 yıl, sonraki uzatma başvurularında ise en çok 3 yıla kadar çalışma izni verilebilir.

Yabancı çalışma izni uzatma başvurusunda bulunan yabancılar, çalışma izin süresinin sona erdiği tarihten itibaren 90 günü geçmemek ve yaptığı işin mahiyetinin değişmemesi şartıyla aynı işyeri ve meslekte çalışmaya devam edebilecektir. Bu süre içerisindeki çalışmalar da kanuni çalışma olarak kabul edilir.

Farklı bir işveren yanında çalışmak üzere yapılan başvurular ilk başvuru usul ve esaslarına tabi olarak değerlendirilir. Ayrıca, izin süresinin bitiminden sonra yapılan süre uzatım başvuruları ilk başvuru usul ve esaslarına tabi olarak değerlendirilir.

Bu başlık altında genel anlamda bilgilere yer verilmiştir. Konu ile alakalı olarak kapsamlı bilgi sahibi olmak için, yalnızca konu özelinde yazılan ve bu anlamda uzatma işlemlerinin bütün ayrıntılarıyla ele alındığı “çalışma izni uzatma” başlıklı yazımızı inceleyebilirsiniz.

Çalışma İzni Uzatma Başvurusunun Reddi, Reddine İtiraz ve İptal Davası

Çalışma izni uzatma başvurusunun reddi, süresinde başvuru yapılmaması, mevzuatta belirlenen usulde başvuru yapılmaması veya başvuru için gerekli belgelerin temin edilmemesi gibi sebeplerle gündeme gelir.

Çalışma izni uzatma başvurusu reddedilen yabancı kişi, bu karara karşı itiraz edebilir veya iptal davası açabilir. Bu hukuki imkanların kullanılması, yukarıda açıklanan yabancı çalışma izni başvurusunun reddi ile aynı usulde olacaktır.

İzinsiz Yabancı İşçi Çalıştırma Cezası

İzinsiz yabancı işçi çalıştırma cezası, hem işverene hem de işçiye kesilen idari para cezasıdır.

İzinsiz yabancı işçi çalıştıran işyerine uygulanacak ceza, 2023 yılı için 35.815 TL‘dir. Bu ücret, kaçak yabancı işçi çalıştırma cezası olarak kaçak çalıştırılan her bir yabancı için ödenmesi gereken tutardır. Çalışma izni olmadan bir işverene bağlı olarak çalışan yabancıya ise 14.319 TL para cezası uygulanır. Çalışma izni olmadan bağımsız şekilde çalışan yabancıya 28.655 TL para cezası kesilir.

Çalışma izni bulunmadan çalıştığı tespit edilen yabancılar, sınır dışı edilmek için İçişleri Bakanlığına bildirilir. Ayrıca bu yabancıların Türkiye’ye girişi, pasaport, vize ve ikamet izni gibi konuları araştırılarak, yasal durumda olmayanların sınır dışı işlemleri Göç İdaresi Başkanlığınca yürütülmektedir.

Çalışmak için izin belgesi bulunmadan çalışan ya da çalıştırılan yabancılara ilişkin idari para cezalarının tutarları 2023 yılı itibariyle aşağıdaki tablodaki gibidir.

Çalışma izin belgesi bulunmayan yabancıyı çalıştıran işverenlere her bir yabancı için,35.815,00 TL,
Çalışma izin belgesi olmaksızın bir işveren altında bağımlı olarak çalışan yabancıya,14.318,00 TL,
Çalışma izin belgesi olmaksızın bağımsız çalışan yabancıya,28.655,00 TL,
UİK’te öngörülen bildirim yükümlülüğünün süresi içerisinde yerine getirmeyen bağımsız ve süresiz izinle çalışan yabancı ile yabancı çalıştıran işverene her bir yabancı için,2378,00 TL.

DİKKAT: İşveren, yabancı çalışanın yanında çalışmaya başladığını, çalışmayı bıraktığını ya da iznin iptalini gerektiren bir sebebin ortaya çıktığını 15 gün içinde ilgili kuruma bildirmekle yükümlüdür. Bu yükümlülüğün ihlali halinde işveren, 2023 yılı için 2378 TL idari para cezasına çarptırılır.

Bu başlık altında izinsiz (kaçak) yabancı işçi çalıştırma konusu hakkında genel anlamda bilgilere yer verilmiştir. Konu ile alakalı olarak kapsamlı bilgi sahibi olmak için, yalnızca konu özelinde yazılan ve konunun bütün ayrıntılarıyla ele alındığı “kaçak yabancı işçi çalıştırma cezası” başlıklı yazımızı inceleyebilirsiniz.

Yabancı Çalışma İzni Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Yabancı çalışma izni ile ilgili hem yabancı çalışanın hem de onu çalıştıracak olan işverenlerin bu süreçle ilgili merak ettikleri birçok husus bulunmaktadır. Aşağıda bu izin ile ilgili yabancı kişilerin merak ettiği bazı sorulara yanıt verilmiştir.

Çalışma İzni Oturma İzni Yerine Geçer mi?

Uluslararası İşgücü Kanunu’na göre verilen yabancı çalışma izni veya çalışma izni muafiyeti, oturma izni yerine geçmektedir. Ancak, uluslararası koruma başvuru sahibi, şartlı mülteci ve geçici koruma statüsündeki yabancılara verilen çalışma izni belgesi, ikamet izni yerine geçmemektedir.

Çalışma İzni Alan Yabancının Eşi ve Çocukları Oturma İzni Alabilir mi?

Çalışma izin belgesi, Bakanlıkça resmi bir belge şeklinde düzenlenmekte ve geçerlilik süresi içerisinde yabancıya Türkiye’de çalışma ve ikamet hakkı vermektedir. Dolayısıyla yabancı çalışma izni oturma hakkı vermektedir. Bununla birlikte ikamet izinlerinden birisine sahip yabancının eşine ve çocuklarına aile ikamet izni alınabilir. Bu şekilde çalışma izni alan yabancının eşi ve çocukları da oturma izni alabilir.

Yabancının İşten Ayrılması Halinde Çalışma İzni İptali Nasıl Yapılır?

Yabancının işten ayrılması halinde çalışma izni iptali, e-izin otomasyon sistemi üzerinden sonlandırma talebi oluşturularak yapılır. Bu sistemde sonlandırma talebi oluştur butonuna basarak otomatik dilekçe oluşturulur ve dilekçenin e-imza ile imzalanması halinde sistem yabancı çalışma iznini otomatik olarak sonlandırılmaktadır.

Çalışma izin belgesi bulunan yabancının Türk vatandaşı olması halinde işvereni sistem üzerinden online olarak çalışma izin belgesinin iptali talebinde bulunabilir veya bu durumu ıslak imzalı bir dilekçe ile Bakanlığımıza bildirebilir. Bu aşamada Türk Vatandaşı olduğuna dair kimlik belgesinin ibrazı da gerekmektedir. Eş zamanlı olarak şahsın T.C. kimlik numarası SGK’ya bildirilerek mevcut yabancı kaydının güncellenmesi gerekmektedir.

Çalışma İzni Alan Yabancının SGK Kaydı Nereden ve Ne Zaman Yapılır?

Yurt içinden yapılan başvurularda başvurunun onaylanmasından itibaren 30 gün içerisinde, yurt dışından yapılan başvurularda ise yabancının Türkiye’ye giriş tarihinden itibaren 30 gün içerisinde yapılır. Ayrıca bu başvurularda, işyerinin bağlı olduğu SGK birimine başvuru yoluyla, SGK sigortalı girişinin en az Bakanlığa beyan edilmiş ücret üzerinden yapılması zorunludur.

Çalışma İzni Olan Yabancı İstediği İşyerinde Çalışabilir mi?

Türkiye’de yabancılara verilen çalışma izin belgesi, belirli bir işyeri ya da işletme üzerinden verilmektedir. Bu sebeple yabancıların istedikleri herhangi bir işyerinde çalışmalarına imkan veren bir çalışma izni sistemi ülkemizde mevcut değildir. Dolayısıyla yabancı çalışma iznine sahip olan yabancılar istedikleri herhangi bir işyerinde çalışamazlar.

Yurtdışından Başvurularda 10 İşgünü Geçerse Ne Olur?

Yurt dışından başvurularda 10 işgünü geçerse herhangi bir sorun meydana gelmez. Çünkü bu kuralı getiren kanun artık kalkmıştır. Dolayısıyla 10 iş günlük sürenin şu anda herhangi bir uygulaması bulunmamaktadır. 

Yürürlükteki Yönetmeliğe göre, yabancının çalışma izni başvurusunun çalışma vize başvurusundan itibaren 30 gün içerisinde sistem üzerinden işveren tarafından onaylanarak tamamlanacağı belirtilmiştir. Sonuç olarak yurt dışından yapılan çalışma izni başvurularında 10 iş günlük süre yeni Yönetmelik ile 30 günlük süre olarak düzenlenmiştir. 

Çalışma İzni Düzenlenmesinden Sonra Yapılması Gereken Bildirim Yükümlülükleri Nelerdir?

Yabancı çalıştıran işverenler ve süresiz veya bağımsız çalışma iznine sahip olan yabancılar, çalışma izninin veya çalışma izni muafiyeti kapsamında çalışmanın başlaması ve sona ermesi durumuyla birlikte çalışma izni veya çalışma izni muafiyetinin iptalini gerektirecek halleri 15 gün içerisinde Bakanlığa bildirmekle yükümlüdürler.

Çalışma İzni Uzatma Başvurularında Süre Geçerse Ne olur?

Çalışma izni uzatma başvurularının en geç çalışma izni süresi sona ermeden yapılması gerekmektedir. Çalışma izninin süresinin bitiminden sonra yapılan çalışma izni süre uzatma başvuruları ilk başvuru usul ve esaslarına tabi olarak değerlendirilir.

E-imza Nedir, Çalışma İzni Başvurularında Ne İşe Yarar?

E-imza, başka bir elektronik veriye eklenen veya elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan ve kimlik doğrulama amacıyla kullanılan elektronik veriyi tanımlamaktadır. Ayrıca e-imza, elle atılan imzaya eşdeğer olarak kabul edilmekte ve güvenli elektronik imza ile oluşturulan verilen senet hükmünde olacağı, bu verilerin aksi ispat edilinceye kadar da kesin delil sayılacağı belirtilmiştir. 

Türkiye’de yabancı personel çalıştırmak isteyen işverenler 2018 yılından itibaren e-izin otomasyon sistemi üzerinden başvuru yapmaktadır. Ayrıca gerekli bilgi ve belgeler de bu sisteme yüklenmelidir. E-izin sisteminde yapılan izin başvurusunun tüm sekmelerinin doldurulmasından sonra e-imza ile tamamlanması gerekmektedir. Aksi halde, başvuruda tüm bilgiler girilse bile, e-imza ile imzalanmadan kaydedilmesi halinde bu başvurular tamamlanmayan başvurular bölümüne kaydedilmektedir. 

Çalışma İzni Alan Yabancıların Adres Bildirimi Yapmaları Zorunlu Mudur?

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununun 27. maddesine göre, çalışma izni ve çalışma izni muafiyet teyit belgesi, ikamet izni yerine geçmektedir. Dolayısıyla çalışma iznini alan yabancıların Türkiye’ye giriş tarihinden itibaren en geç 20 iş günü içerisinde il göç idaresine adres bildirimlerini yapmaları zorunludur.

Sonuç

Çalışma izni alınması, içerisinde pek çok usuli iş ve eylem barındıran hukuki bir süreci ifade eder. Her bir izin türü için mevzuatımızda belirlenen şartlar, nitelikler ve belgeler farklıdır. Bu noktada yabancı kişinin şartlarına en uygun izin türü belirlenmeli ve sonrasında başvuru yapılmalıdır. Aksi halde yapılan başvurular reddedilebilecek veya iznin alınma süresi çok uzayacaktır. Bu anlamda sürecin başından itibaren alanında uzman bir yabancılar avukatına danışılması faydalı olacaktır.