Arabuluculuk Başvurusu Nasıl Yapılır?

Arabuluculuk Başvurusu Nasıl Yapılır?

Arabuluculuk başvurusu nasıl yapılır hususuna ilişkin aramalar, arabuluculuk çözüm yolunun dava yoluna kıyasen zaman ve maliyet açısından daha uygulanabilir olması sebebiyle artış göstermiştir. Arabulucuya başvurmak suretiyle uyuşmazlığın giderilmesi hemen her özel hukuk alanında mümkün olduğu gibi bazı davalar için zorunludur. Diğer bir yandan, arabulucuya başvurulamayan dava türleri de bulunmaktadır.

Arabuluculuk Başvurusu Nereye Yapılır?

Arabuluculuk başvurusu, uyuşmazlık konusunun görüleceği adliyelerde bulunan yahut bağımsız arabuluculuk bürolarına yapılır. Uyuşmazlık konusu hakkında yetkili mahkemenin bulunduğu adliyede yahut bölgede arabuluculuk bürosunun bulunmaması halinde, başvurular bu sıfatla görevlendirilmiş sulh hukuk mahkemelerine yapılır.

Tarafların bir arabulucu üzerinde anlaşması halinde, seçilen arabulucuya başvuru yapılmaktadır. Bununla birlikte, UYAP Vatandaş Portal üzerinden de arabuluculuk başvurusu yapılması mümkündür. 

Arabuluculuk Başvurusu Nasıl Yapılır?

Arabuluculuk başvurusu, arabuluculuk büroları tarafından sunulan başvuru formlarının doldurulup başvurulacak arabuluculuk bürosuna verilmesi suretiyle yapılır. Bunun yanında, UYP Vatandaş Portal siteminde yer alan başvuru formlarının doldurulup sisteme kaydedilmesiyle yapılabilmektedir.

Tarafların bir arabulucunun atanması konusunda anlaşması halinde, arabulucuya bu yönde teklif sunularak başvuru yapılmaktadır. Arabulucunun da kabul etmesi sonrasında yine arabulucu tarafından UYAP üzerinden dosya açılır.

UYAP Vatandaş Portal üzerinden arabuluculuk başvurusu şu adımlarla yapılır:

  • E- devlet şifresi, e-imza yahut mobil imza gibi giriş seçeneklerinden biri tercih edilerek sisteme giriş yapılır.
  • Sol menüde yer alan “dava açılış işlemleri” kısayolundan “arabuluculuk dosya başvurusu” kısmına tıklanır,
  • Açılan sekmede “yeni başvuru yap” butonuna tıklanır ve başvuru sayfasına geçilir,
  • Bu aşamada, başvuruya ilişkin bilgiler doğru ve eksiksiz şekilde girilmelidir. Ör. başvuru yapılan il, yargı birimi (arabuluculuk büroları), dosya türü (işçi-işveren, ticari dava, tüketici uyuşmazlıkları, ihtiyari arabuluculuk, diğer dava şartı arabuluculuk konuları), uyuşmazlık türü, uzmanlık türü, başvuru türü (seri, normal),
  • Tüm bilgiler girildikten sonra taraflara ilişkin adres, iletişim ve kimlik bilgileri eksiksiz ve hatasız girilmektedir,
  • Son adım olarak, konuya ilişkin evrak gönderimi yapılıp başvuru sonuçlandırılmaktadır.

Dava şartı olarak arabuluculuk başvurularında tarafların bir arabulucu üzerinde anlaşması ve uyuşmazlığın giderilememesi halinde, arabuluculuk son tutanağı büroya sunulmaktadır. Büro tarafından taraflara bir numara verilir. Bu numaranın arabulucu tarafından sisteme girilmesi halinde, dosya, uzlaşma sağlanamadı olarak kaydedilmektedir.

Arabuluculuk Başvurusu Nasıl Yapılır?

Arabuluculuk Başvuru Formu

Arabuluculuk başvuru formu, arabuluculuk başvurusu yapılırken büro tarafından verilen ve doldurulması istenen formlardır. Bu formlarda istenen bilgiler genel olarak şunlardır:

  • Başvurucunun T.C. kimlik numarası, adı soyadı, adresi, telefon numarası,
  • Varsa vekilin adı soyadı, sicil numarası, adresi,
  • Karşı tarafa ilişkin ünvan yahut kimlik, adres, iletişim bilgileri,
  • Uyuşmazlığa ilişkin yazılı açıklama,
  • Arabuluculuk görüşmesine konu edilecek başlıklar (Ör. ücret, maddi manevi tazminat, cezai şart parası vb.

Başvuru formlarında yer alan bilgiler, uyuşmazlık konusuna yahut başvurulan arabuluculuk bürosuna göre değişiklik gösterebilmektedir.

UYAP Vatandaş Portal üzerinden yapılan başvurularda da taraflara ilişkin kimlik yahut iletişim bilgileri gibi bilgiler girilmektedir. Bunun yanında, uyuşmazlık konusuna ilişkin ayrıntılı açıklamalar ve yine uyuşmazlığa ilişkin bilgi ve belgeler de sisteme kaydedilmektedir.

Arabuluculuk Süreci Nasıldır?

Arabuluculuk süreci, taraflarca arabuluculuk başvurusunun yapılmasıyla başlayıp arabulucu tarafından son tutanağın düzenlenmesiyle sona ermektedir.

Arabulucuya taraflara ilişkin iletişim bilgilerinin verilmesinden sonra, arabulucu tarafından uyuşmazlığın taraflarına, sürece ilişkin açıklamaların yer aldığı bilgilendirme metni gönderilmektedir. Bu noktada, taraflar ve arabulucu arasında arabulucu sözleşmesi yapılmaktadır. Bu sözleşme yazılı olarak yapılabileceği gibi sözlü olarak da kurulabilmektedir.

Hazırlık aşamasından sonra her iki tarafa da uygun olan bir zaman dilimi ve mekan belirlenir. Tarafların, ilk oturumun yapılacağı yer ve zamana ilişkin ortak karar verememesi halinde, Belirlenen tarih ve mekanda taraflar arabulucu eşliğinde bir araya gelerek uyuşmazlık konusu hakkında görüşlerini bildirirler ve tartışmalar yapılır.

Yapılan toplantılar sonucunda tarafların uzlaşması, tarafların uzlaşma sağlayamayacağının arabulucu tarafından tespit edilmesi yahut uzlaşma sağlanamayacağı konusunda tarafların anlaşmaları halinde süreç sona ermektedir. Her durumda arabulucu tarafından konuya ilişkin olarak son tutanak düzenlenmekte ve taraflarca imzalanmaktadır.

Arabuluculuk sürecinin sona ermesinden sonra, imzalanan tutanağın icraya konulabilmesi için yetkili mahkemeye başvuruda bulunup icra edilebilirlik şerhinin alınması gerekmektedir. İcra edilebilirlik şerhinin alınacağı yetkili mahkeme, hizmet alınan arabulucunun bulunduğu yerin bağlı olduğu yerdeki sulh hukuk mahkemeleridir.

Sonuç

Arabuluculuk başvurusu nasıl yapılır hususu, öncesinde arabuluculuk süreçlerine katılım sağlamamış kişiler tarafından sıklıkla yapılan araştırmalardandır. Arabuluculuk süreçlerinin doğru şekilde yürütülmesi halinde, taraflar, zaman ve bütçe açısından oldukça ekonomik bir yolla uyuşmazlığı giderebilmektedir. Arabuluculuk süreçlerinin hakkaniyete uygun şekilde yürütülebilmesi adına, sürecin bir avukat danışmanlığında yürütülmesi önemlidir.